خبر اولسرخط خبرها

دور جدید مذاکرات «آستانه»/ تلاشی برای مشارکت دادن ایران در اقدامات ادلب

احتمالاتی وجود دارد که هدف از برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه از طریق ویدئو کنفرانس را مشارکت دادن ایران در اقدامات مربوط به منطقه شمال سوریه می داند.

میدل ایست نیوز: دور جدید مذاکرات آستانه میان روسیه، ترکیه و ایران، امروز چهارشنبه، در حالی برگزار می شود که نیروهای نظام سوریه، توافق آتش بس در ادلب را به صورت روزانه و پس از فشارهای ایران بر نظام سوریه برای از سرگیری عملیات نظامی در استان ادلب، نقض می کنند.

احتمالاتی وجود دارد که هدف از برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه از طریق ویدئو کنفرانس را مشارکت دادن ایران در اقدامات مربوط به منطقه شمال سوریه، می داند تا ایران را از تلاش های خود برای از بین بردن توافق اخیر آتش بس روسیه و ترکیه، منصرف کند.

در همین راستا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که دور جدید مذاکرات آستانه، پس از آن که بخاطر ویروس کرونا به تاخیر افتاد، امروز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

«علی اصغر خاجی» معاون وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که این مذاکرات در سطح وزرای خارجه این 3 کشور و از طریق اینترنتی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت که با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری نشست آستانه و تحولات سریع سوریه، تلاش کردیم تا این نشست به این گونه برگزار شود تا تحولات اخیر پرونده سوریه را بررسی کنیم.

اعلام از سرگیری مذاکرات آستانه، پس از سفر اخیر «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران به دمشق در روز دوشنبه و دیدار با «بشار اسد»، رئیس جمهور این کشور صورت گرفت.

دو طرف طی دیدار با یکدیگر، در خصوص تحولات اخیر در شمال سوریه و نشست آتی آستانه رایزنی کردند و بشار اسد طی این دیدار، دخالت ترکیه در امور سوریه را تجاوز به سوریه از طریق اشغال مستقیم یا افزایش تعداد مراکز مراقبتی این کشور که فقط پایگاه نظامی است، عنوان کرد.

اسد ترکیه را به عدم پایبندی به توافق آستانه یا سوچی مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، متهم کرد.

ظریف در حالی به دمشق سفر کرد که سوریه شاهد تحولاتی در میان ادامه آتش بس، و نقض مکرر آن توسط نیروهای نظام سوریه و گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران، بوده است و ایران نگران است که توافق ترکیه و روسیه در ادلب به توافق نهایی در منطقه بدون حضور ایران بیانجامد، امری که منافع  و دستاوردهای استراتژیک ایران را به خطر می اندازد.

سردار «فاتح حسون»، از فرماندهان معارض سوری و عضو سابق هیأت مذاکره سوریه، در گفت وگویی با پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت: «دور جدید مذاکرات آستانه، با تغییرات بسیاری در مقایسه با دور سابق مذاکره برگزار می شود که مهم ترین آن این است که این مذاکره پس از توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه و بدون حضور ایران آغاز می شود.

حسون بیان کرد که این توافق باعث شد ایران احساس کند که به حاشیه رانده می شود و رفتارهایش مورد نظر تایید نیست در حالی که تلاش می کند تا وجود خود و تاثیر آن برای از میان بردن توافق را از طریق فرستادن تعداد زیادی از شبه نظامیان قومی از کشورهای افغانستان و پاکستان به سوریه ثابت کند.

به نظر حسون، انتشار ویروس کرونا در میان عناصر گروه های نظامی مورد حمایت ایران، تاثیر خود را بر زیرساخت های نظامی در ادلب گذاشته است از آنجا که نیروهای روسیه، تحرکات و آموزش های نظامی خود را به دور از  گروه های  مورد حمایت ایران و از بیم مبتلا شدن به این ویروس دنبال می  کنند.

وی اشاره کرد که نیروهای ترکیه و ارتش ملی سوریه وابسته به معارضان، نیروهای خود را در مقابل، نیروهای ایران و نظام سوریه، آماده می کنند، امری که ممکن است به وقوع جنگی در ادلب و از میان رفتن توافق اخیر موسکو بیانجامد.

حسون هدف، برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه را، تامین نقش ایران در هماهنگی ها در خصوص تحولات منطقه ادلب و مشارکت دادن ایران در توافق خود برای جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ در منطقه دانست.

از طرفی «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، نسبت به دیدار «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، با «بشار اسد»، رئیس جمهوري سوریه واکنش نشان داد.

وی با صدور بیانیه ای در حساب توئیتری سفارت آمریکا در دمشق گفت: «اگر ایران واقعا نسبت به بهداشت و سلامت ملت سوریه نگران است، با حمايت از فرایند سیاسی به رهبری سازمان ملل به موجب مصوبه شماره 2254 شورای امنیت و خارج كردن کامل سپاه پاسداران ایران، حزب الله و سایر گروه های تروریستی تحت رهبری آن، از اين كشور حمایت كند.»

جفری از ایران خواست تا به جای پیروزی نظامی، راه حل سیاسی را پي بگیرد و تاکید کرد که مشارکت تک جانبه ایران در سوریه، عامل خشونت و عدم ثبات بود.

از طرفی دیگر نیز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دولت سوریه را به نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش «ادلب» متهم و مقامات سوریه را به پرداخت بهای سنگین در صورت ادامه نقض آتش بس، تهدید کرد.

اردوغان در سخنرانی امروز خود گفت: «ترکیه، به تفاهم 5 مارس با روسیه در خصوص ادلب پایبند است و همزمان نسبت به تجاوز نظام سوریه بی اعتنا نخواهد بود.»

وی افزود: «در صورتی که نظام سوریه به نقض آتش بس در ادلب ادامه دهد، سوریه را وادار خواهیم کرد بهای سنگینی بپردازد.»

رئیس جمهوری ترکیه در اشاره به مقامات سوریه گفت: «اجازه نخواهیم داد گروه های ستمکار، آتش بس در ادلب را از بین ببرند و آن را نقض کنند.»

دور گذشته مذاکرات آستانه، در دسامبر 2019 در قزاقستان و با حضور کشورهای ایران، روسیه و ترکیه و گروهی از مخالفان و نظام سوریه، برگزار شد.

طی آخرین تحولات در ادلب، روز گذشته، نیروهای نظام سوریه، روستاهای «معربلیت، بینین، الجرادة، البارة و فلیفل در حومه جنوبی ادلب را بمباران کرد، این در حالی است که یک منبع در دفاع مدنی سوریه نیز، از بمباران مناطق «الفطیرة، بینین و سفوهن کفرعوید» را با بیش از شلیک 100 موشک، خبر داد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا