خبر اولسیاسی

قطعنامه‌های پیشنهادی عربستان و روسیه درباره کرونا در سازمان ملل رد شد

ضرب‌الاجل این قطعنامه‌ها در رابطه با تدابیر بین‌المللی مواجهه با شیوع کرونا در روز چهارشنبه تمام می‌شد.

میدل ایست نیوز: گزارش‌ها حاکی است که مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه (22 آوریل) دو قطعنامه پیشنهادی را که جداگانه توسط روسیه و عربستان ارائه شده بود رد کرده است.

برخلاف جلسات گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل شیوع کرونا روند رای‌دهی را به صورت غیابی برگزار کرد و همچنین برخلاف روال گذشته، حتی مخالفت یکی از کشورهای ۱۹۳ عضو این نهاد بین‌المللی باعث رد شدن قطعنامه پیشنهادی می‌شود.

قبلا روال قبول قطعنامه‌ها بر اساس میزان آرای مخالف یا موافق، یا توافق عمومی بود.

ضرب‌الاجل این قطعنامه‌ها در رابطه با تدابیر بین‌المللی مواجهه با شیوع کرونا در روز چهارشنبه تمام می‌شد.

منابع مطلع به آسوشیتدپرس گفته‌اند قطعنامه پیشنهادی روسیه مواردی از قبیل لزوم توقف جنگ‌های تجاری و تدابیر حمایتگرانه و انحصاری از محصولات داخلی در برخی کشورها، همچنین احتراز از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه بدون توافق در شورای امنیت سازمان ملل را شامل می‌شد و دوم آوریل، حدود سه هفته پیش، این قطعنامه پیشنهادی با شکست مواجه شده است.

این گزارش می‌افزاید که آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و اوکراین علیه این قطعنامه رای داده‌اند.

رویترز می‌نویسد بعد از شکست قطعنامه پیشنهادی روسیه، عربستان قطعنامه خود را پیش کشیده که موضوع تحریم‌های یک‌جانبه را شامل نمی‌شده، اما دیگر موارد مانند لزوم تجارت آزاد و اجتناب از تدابیر تبعیض‌آمیز در رابطه با تجارت خارجی، خصوصا مقابل کشورهای در حال توسعه را مطرح کرده بوده است.

این قطعنامه پیشنهادی مورد استقبال گروه موسوم به «گروه ۷۷» که شامل ۱۳۵ عضو مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین چین است واقع شد، اما دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفته‌اند قطعنامه یاد شده نیز با مخالفت اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن و کره جنوبی مواجه شد.

این گزارش می‌گوید سوریه و ایران نیز با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند.

عربستان در قطعنامه پیشنهادی خود همچنین خواهان اتخاذ «تدابیر فوری» برای توسعه امکانات پزشکی برای مقابله با کرونا از جمله افزایش حمایت مالی از تحقیقات، توسعه واکسن و داروهای مورد نیاز برای مهار کرونا شده بود.

عربستان که هم‌اکنون رئیس دوره‌ای ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهان، موسوم به «گروه ۲۰» است نیز قبلا در اجلاس ۲۶ مارس این کشورها خواستار تخصیص ۵ تریلیون دلار برای مواجهه با تبعات اجتماعی، اقتصاد و مالی شیوع کرونا در جهان شده بود که با استقبال اعضای این گروه مواجه شده بود.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا