اجتماعیسرخط خبرها

نیویورک‌ تایمز مدعی شد: عراق در برابر فشارهای ایران برای بازگشایی مرزها مقاومت می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد دولت عراق در برابر فشارهای ایران برای بازگشایی مرزها به روی مبادلات تجاری و ورود زائران دینی مقاومت می کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد دولت عراق در برابر فشارهای ایران برای بازگشایی مرزها به روی مبادلات تجاری و ورود زائران دینی مقاومت می کند.

اقتصاد ایران که در سایه تحریم‌های اعمالی شدید امریکا، سقوط بهای جهانی نفت و نیز شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت‌های سنگینی شده است، به شدت نیازمند از سرگیری مبادلات تجاری خود با کشورهای مختلف به ویژه عراق است تا به ثبات نسبی اقتصاد خود کمک کند، از این رو برای بازگشایی فوری گذرگاه‌های مرزی بر عراق اعمال فشار می‌کند اما بغداد به علت آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و خطرات بهداشتی بازگشایی مرزها، در برابر این خواسته ایران مقاومت می کند.

دولت ایران که اخیرا محدودیت‌های رفت و آمد بین استانی را برداشته و مشاغل مختلف را مجاز به آغاز فعالیت‌های اقتصادی خود کرده است بدون مبادلات تجاری و رفت و آمد میان ایران و عراق، نمی تواند برخی صنایع غیرنفتی را احیا کند و مدیریت اقتصاد داخلی برای تهران دشوار خواهد بود، اقتصادی که در معرض تحریم‌های شدید امریکا قرار دارد و در سایه محدودیت‌های ایجاد شده در فروش نفت خام خود و افت شدید بهای آن، چشم امید به صادرات غیرنفتی خود دارد که عراق یکی از بازارهای مهم آن محسوب می شود، تا پیش از بسته شدن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا، عراق بازار اصلی محصولات کشاورزی، لبنیات، ماهی و مصالح ساختمانی ایران بود.

ایران همچنین صادرکننده اصلی گاز طبیعی به عراق به شمار می رود که بغداد از آن برای تولید برق در استان‌های مرکزی و جنوبی استفاده می کند اما اخیرا تقاضای عراق به گاز ایران کاهش یافته است.

در همین رابطه، «علی رضا رشیدیان»، رئیس سازمان حج و زیارت ایران پیشتر از برنامه ریزی این سازمان برای از سرگیری زیارت های دینی به عتبات مقدسه در عراق و سوریه با رعایت نکات بهداشتی خبر داد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران، طی نشست شورای هماهنگی میان بعثه رهبر جمهوری اسلامی ایران و سازمان حج و زیارت برگزار شد گفت: «پروتکل هایی برای ورود زائران به عتبات مقدسه در عراق و سوریه آماده و به این دو کشور تقدیم کردیم تا شاهد از سرگیری سفرهای زیارتی میان ایران و این دو کشور در سایه هماهنگی و همکاری و پایبندی به نکات بهداشتی و بهبود شرایط ناشی از انتشار ویروس کرونا باشیم.»

در مقابل سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق در واکنش به تصمیم ایران برای اعزام زائران به عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد” ایران برنامه ازسرگیری زیارت عتبات مقدسه در عراق را ــ علی‌رغم محدودیت‌های اعمال شده در بسیاری کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ــ درنظر دارد.”

این بیانیه تأکید کرده که گذرگاه‌های مرزی عراق با دو کشور همسایه ایران و کویت به‌صورت کامل دربرابر تردد مسافران و کالاهای تجارتی بسته است و این وضعیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه افزوده شده که درباره بازگشایی این گذرگاه‌های مرزی براساس تحولات مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و ازجانب کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی تصمیم‌گیری خواهد شد.

براساس این بیانیه تاکنون این کمیته هیچ تصمیمی درباره ازسرگیری فعالیت گذرگاه‌های مرزی نگرفته و این موضوع تابع گزارش‌ها و برآوردهای وزارت بهداشت است.

این بیانیه افزوده که این سازمان سلامتی شهروندان و میهن را در رأس اولویت‌ها می‌داند.

از طريق
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا