سرخط خبرهاسیاسی

مسکو: ایران قصد توسعه موشک های بالستیک قادر بر حمل سلاح هسته ای را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه ایران سلاح هسته ای ندارد، اعلام کرد که این کشور اقدام به توسعه موشک های بالستیک قادر بر حمل سلاح هسته ای نخواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که ایران اقدام به توسعه موشک های بالستیک قادر بر حمل سلاح هسته ای نخواهد کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تلاش های بی فائده برخی کارشناسان در واشنگتن برای خطرناک نشان دادن اینکه موشک های فضایی ایران بتواند قادر بر حمل سلاح باشد، همیشه دور از واقعیت است.»

زاخارووا افزود: «سلاح هسته ای در ایران وجود ندارد و امیدواریم که هیچ وقت وجود نداشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که ایران بر اساس مصوبه شورای امنیت، برعکس آمریکا که هر روز جهان را با خبرهای توسعه توانایی های موشکی هسته ای خود غافلگیر می کند، ایران از موشک های بالستیک قادر به حمل سلاح هسته ای برای توسعه، آزمایش یا به کار بردن آنها، استفاده نخواهد کرد.

زاخارووا تاکید کرد که طی سال های گذشته و از زمان توافق برجام، ایران بیشترین کشوری بود که زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و آژانس نتوانست هیچ سلاح هسته ای در ایران کشف کند.

پیش از این خبرگزاری سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه 22 آوریل) از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که آمریکا، به شدت پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا را دنبال می کند.

از طرفی دیگر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواستار محاکمه ایران برای این اقدام شد و افزود که به نظر او این اقدام برای به چالش کشیدن مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است.

در حالی که وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که پرتاب ماهواره نظامی توسط ایران در تعارض با مصوبات شورای امنیت در خصوص برنامه هسته ای ایران نیست.

گفتنی است سازمان ملل متحد در سال 2015، مصوبه ای صادر کرده بود که به موجب آن برای 8 سال ایران را از اقدام برای توسعه موشک های بالستیکی محروم است.

منبع
اسپونتیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا