خبر اولسیاسی

پیغام «صدر» به «العامری»: اگر وزارت کشور را به ما ندهید دوباره تظاهرات راه می اندازم/ «عبدالمهدی» به فکر اعلام وضعیت فوق العاده است

هیئتی ازجانب صدر به العامری خبر داده که صدر تمایل دارد که وزارت کشور عراق به «حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در دوره قبل، واگذار شود.

میدل ایست نیوز: منابع نزدیک به روند مذاکرات تشکیل دولت در عراق خبر دادند که شامگاه جمعه هیئتی از جانب «سید مقتدی صدر» از نجف اشرف وارد بغداد شده تا «شرط تازه» صدر در تشکیل دولت را به «هادی العامری» ابلاغ کند.

به گفته این منابع، این هیئت به العامری خبر داده که صدر تمایل دارد که وزارت کشور عراق به «حاکم الزاملی»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در دوره قبل، واگذار شود و تهدید کرده که اگر ائتلاف فتح از این وزارتخانه چشم پوشی نکند بار دیگر تظاهرات خیابانی راه خواهد انداخت.

به گفته این منابع، ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» هم «سمیر حداد»، «یاسر صخیل»، و «عقیل الخزعلی» را برای همین سمت مطرح کرده اند.

همزمان یک منبع آگاه خبر داد که «مصطفی الکاظمی» نامه انصراف خود را آماده کرده و به محض آنکه ببیند مذاکرات با تشکل های سیاسی نتیجه نخواهد داشت آن را به رئیس جمهور تقدیم خواهد کرد.

این در حالی است که لیست وزرای پیشنهادی الکاظمی که چهارشنبه شب به تشکل های سیاسی داده شد، با مخالفت نیروهای سیاسی شیعی همراه شده و آنها تا پایان امروز (یکشنبه، 26 آوریل) به وی فرصت داده اند که این لیست را عوض کند. گفته می شود که این نیروها از الکاظمی خواسته اند که در همه وزارتخانه ها تجدید نظر کند.

همزمان برخی منابع از دیدارهای «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد، با سران تشکل های سیاسی برای جلب حمایت آنان از دولت الکاظمی خبر داده اند.

در همین حال، یک منبع آگاه در دفتر نخست وزیری خبر داد که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور، به سران تشکل های سیاسی پیغام داده که تصمیم دارد به علت بن بست سیاسی در کشور «حالت فوق العاده» اعلام کند.

ائتلاف سائرون، وابسته به مقتدی صدر، روز پنجشنبه از لیست اعلام شده وزرای الکاظمی انتقاد و تأکید کرد که این لیست بدون سازوکار مشخصی تنظیم شده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا