اقتصادیخبر اول

بسته شدن مرزهای عراق و تقویت تولید داخلی محصولات کشاورزی

بسته شدن مرزهای این کشور به روی کالاها و توقف بخش بزرگی از واردات عراق از ایران و ترکیه، باعث رونق نسبی کالاهای تولید داخل به خصوص محصولات کشاورزی شده است.

میدل ایست نیوز: مقامات دولتی در بغداد خبر می دهند که بسته شدن مرزهای این کشور به روی کالاها و توقف بخش بزرگی از واردات عراق از ایران و ترکیه، باعث رونق نسبی کالاهای تولید داخل به خصوص محصولات کشاورزی شده است.

مقاماتی در وزارت کشاورزی عراق که نخواسته اند نامشان فاش شود تأکید کرده اند که تولید محصولات روزانه کشاورزی در هفته های گذشته که شاهد بسته شدن مرزهای عراق با کشورهای همسایه اش بود 30 درصد افزایش داشته است.

«احمد الصبیحی»، مهندس در واحد عملیات وزارت کشاورزی عراق، گفت که هنوز نمی توان آمار دقیقی از رشد تولید کشاورزی ارائه کرد اما افزایش 30 درصدی به نظر مبالغه آمیز نمی آید.

او گفت که تدابیری که دولت «عادل عبدالمهدی» از آغاز فعالیت در بخش کشاورزی خود اندیشید و همچنین مدیریت درست نزولات آسمانی و اقبال تاجران به خرید مستقیم محصولات کشاورزان داخلی باعث شده که تولید افزایش پیدا کند و وزارت کشاورزی هم حمایت های گسترده ای در تأمین کود و بذر انجام داده است.

«عاید البلداوی»، عضو اتحادیه کشاورزان در استان صلاح الدین (مرکز آن: تکریت) تأکید کرد که فصل درو 3 میلیون و 250 هزار هکتار زمین گندم و جو و برنج سررسیده که بزرگ ترین مساحت درو پس از سال های طولانی در عراق است.

او گفت که امسال عراق می تواند در بیش از 15 محصول کشاورزی از جمله تخم مرغ، مرغ، سبزیجات روزانه مثل گوجه فرنگی و پیاز و سیب زمینی و بادمجان اعلام خودکفایی کند.

وی افزود که دولت از فرصت پیش آمده در توقف واردات برای تقویت عرصه کشاورزی و تبدیل آن به یک منبع درآمد اقتصادی برای کشور بعد از نفت استفاده کرده است و تأکید کرد که این تمهیدات از سال زراعی پیش آغاز شد و امسال هم تقویت شده و باعث جلوگیری از خروج ارز بسیاری از کشور شده است.

«حمید النایف»، سخنگوی رسمی وزارت کشاورزی عراق، گفت که کمیته ای مشترک دائمی میان وزارت کشاورزی و وزارت آب و فاضلاب تشکیل شده که کار آن بررسی طرح کشاورزی این وزارتخانه در فصل زراعتی تابستان 2020 است.

او گفت که مخازن آبی کشور برای آبیاری زمین هایی که در این طرح قرار دارند کفایت می کند و در فصل تابستان این زمین ها از طریق رودخانه های فرات و دجله آبیاری خواهند شد.

وی افزود که این طرح از زمانی خیلی زود اجرا خواهد شد و طرحی مهم است که در آن نیازهای غذایی کشور به خصوص با توجه به بسته ماندن مرزها تا مدتی بیشتر لحاظ شده است و برای این منظور کود و بذر و دستگاه های پیشرفته درو تأمین شده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس عراق پیش از این از کاهش 40 درصدی واردات عراق در چند ماه گذشته به علت بستن مرزها با کشورهای همسایه خبر داد. برخی کارشناسان فراخوان های خرید کالای تولید داخل را که همزمان با تظاهرات اکتبر عراق مطرح شد را هم در این کاهش واردات سهیم دانسته اند.

در نوامبر سال گذشت، وزارت کشاورزی عراق با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این وزارتخانه با حمایت جدی از کشاورزان و دامداران ازطریق تأمین بذر و کود و واکسن دام و نیز خرید محصولات داخلی و حمایت از آن و اداره درست کشاورزی در کشور در کنار افزایش منابع آبی توانسته برای اولین بار در تاریخ عراق در 19 محصول کشاورزی اعلام خودکفایی کند.

این بیانیه افزوده که در پی این دستاورد مهم و درراستای حمایت از تولید داخلی واردات این محصولات ممنوع اعلام می شود: گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کُنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، طالبی، سیر، پیاز، کدوی سبز، لبو، شلغم و نیز تخم مرغ، مرغ زنده، مرغ کامل کشتارگاهی و عسل.

این وزارتخانه همچنین در ماه اوت سال گذشته از خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی یعنی گندم و جو خبر داده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا