خبر اولسیاسی

در مرحله تازه ای از مذاکرات تشکیل دولت، «مصطفی الکاظمی» سراغ نیروهای سیاسی کرد و اهل سنت می رود

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در عراق، مرحله تازه ای از مذاکرات را به تشکل های سیاسی کرد و اهل سنت آغاز خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: یک نماینده مجلس خبر داد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در عراق، مرحله تازه ای از مذاکرات را با تشکل های سیاسی کرد و اهل سنت آغاز خواهد کرد.

«مختار الموسوی»، نماینده مجلس عراق از ائتلاف فتح (به ریاست «هادی العامری») گفت که به علت موضع مخالف نیروهای سیاسی شیعی با نامزدهای کردها و اهل سنت در کابینه الکاظمی، او برای مذاکرات خود سراغ کردها و اهل سنت خواهد رفت.

به گفته الموسوی، اکثر نیروهای سیاسی شیعی انتخاب وزرا را به الکاظمی واگذار کرده اند اما چنین اتفاقی در میان نیروهای سیاسی سنی و کرد نیفتاده است و آنها خودشان نامزدهایشان برای وزارتخانه ها را معرفی کرده اند.

او افزود که نیروهای سیاسی شیعی گفته اند که اگر قرار باشد که کردها و اهل سنت نامزد خود را به نخست وزیر معرفی کنند و حق انتخاب را از او سلب کنند شیعیان هم اقدامی مشابه را حق خود می دانند.

الموسوی گفت که نیروهای سیاسی شیعی منتظر روشن شدن نتایج مذاکرات الکاظمی با نیروهای سیاسی کرد و اهل سنت است.

همزمان پایگاه خبری «بغداد الیوم» از جلسه نخست وزیر عراق صبح دوشنبه (27 آوریل) با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، و «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، و «عدنان فیحان»، رئیس ائتلاف صادقون، و «نصار الربیعی»، رئیس دفتر سیاسی جریان صدر و تعدادی از دیگر نمایندگان تشکل های سیاسی خبر داد.

منابع نزدیک به روند مذاکرات تشکیل دولت در عراق خبر دادند که شامگاه جمعه هیئتی از جانب «سید مقتدی صدر» از نجف اشرف وارد بغداد شد تا «شرط تازه» صدر در تشکیل دولت را به «هادی العامری» ابلاغ کند.

به گفته این منابع، این هیئت به العامری خبر داده که صدر تمایل دارد که وزارت کشور عراق به «حاکم الزاملی»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در دوره قبل، واگذار شود و تهدید کرده است که اگر ائتلاف فتح از این وزارتخانه چشم پوشی نکند بار دیگر تظاهرات خیابانی راه خواهد انداخت.

همزمان یک منبع آگاه خبر داد که «مصطفی الکاظمی» نامه انصراف خود را آماده کرده و به محض آنکه ببیند مذاکرات با تشکل های سیاسی نتیجه نخواهد داشت آن را به رئیس جمهور تقدیم خواهد کرد.

این در حالی است که فهرست وزرای پیشنهادی الکاظمی که چهارشنبه شب به تشکل های سیاسی داده شد، با مخالفت نیروهای سیاسی شیعی همراه شد و آنها تا پایان یکشنبه (26 آوریل) به وی فرصت دادند که این فهرست را عوض کند. گفته می شود که این نیروها از الکاظمی خواسته اند که در همه وزارتخانه ها تجدید نظر کند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا