خبر اولسیاسی

عضو جریان صدر: به اسامی وزرای پیشنهادی کابینه «مصطفی الکاظمی» اعتراض کردیم/در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، شخص چهارمی برای نخست وزیری انتخاب خواهد شد

عضو جریان صدر از اعتراض جریان صدر و ائتلاف سائرون به اسامی کابینه پیشنهادی دولت «مصطفی الکاظمی» خبر داد.

میدل ایست نیوز: «حاکم الزاملی»، از سران جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» روز گذشته بر اعتراض جریان صدر و ائتلاف سائرون بر اسامی کابینه پیشنهادی دولت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد.

وی در گفت وگویی با برنامه «اقصر الطرق» در شبکه «الشرقیة نیوز» گفت: «انتظار داشتیم بخاطر موافقت غیر قابل انتظار فراکسیون های سیاسی با الکاظمی دولت او طی چند روزی تشکیل شود اما او دچار همان اختلاف «محمد توفیق علاوی» با نیروهای شیعه شد.»

الزاملی در ادامه افزود: «وظیفه الکاظمی آسان نیست و او در برابر یک هفته سرنوشت ساز قرار دارد که یا دولت او تشکیل می شود و یا بخاطر اصرار برای اعطای حقوق مؤلفه ها مجبور به کناره گیری می شود و امکان دارد در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات الکاظمی با نیروهای سیاسی، امور به سمت مکلف کردن شخص چهارمی برای نخست وزیری برود.»

وی با اشاره به اعتراض سائرون بر اسامی وزرای پیشنهادی کابینه الکاظمی توضیح داد که برخی از وزرا نماینده فراکسیون های کوچکی هستند و 3 وزیر برای نصر 2 وزیر برای جریان حکمت محسوب می شود علاوه بر اینکه اعتراضی بر سر نامزدی مجدد وزیر دارایی وجود دارد اما کردها به نامزدی مجدد او اصرار دارند.

الزاملی همچنین در خصوص انتخاب زودهنگام و تصویب قانون انتخابات گفت که عراق به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام حرکت نخواهد کرد و این حقیقتی واقعی است که نیروهای سیاسی به توافق نسبی نسبت به آن رسیده اند.

وی اشاره کرد که قانون انتخابات بر اساس تقسیم استان ها از جمله بغداد به شهرها و بخش ها تصویب نخواهد شد و الکرخ و الرصافة برای تضمین راه یافتن سران سیاسی به قدرت به عنوان یک حوزه انتخابیه محسوب خواهد شد.

الزاملی بیان کرد که  «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی و دولت پیشبرد امور در دولت خود 4 وزارت از جمله نفت، برق و بهداشت را به ائتلاف سائرون اختصاص داد و ائتلاف سائرون هیچ فشاری برای این موضوع نیارود.

این عضو جریان صدر اعلام کرد که ائتلاف سائرون به هر سه مکلف (علاوی، الزرفی و الکاظمی) گفته است که وزرا را خود انتخاب نخواهد کرد و به شرط شایسته بودن حق انتخاب وزرا را به نخست وزیر داد چرا که عراق به افرادی شایسته برای اداره این مرحله حساس نیاز دارد.

الزاملی در خصوص پرونده کشتن تظاهرات کنندگان اظهار داشت که عبدالمهدی در تعامل با این پرونده اشتباه کرد چرا که با گذاشتن مسئولیت این امر بر عهده همه نیروهای امنیتی، آنها را تضعیف کرد و در حال حاضر باعث آسیب و حملات مکرر به آنها در هر مکانی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: «عبدالمهدی شخصی پاکدست است اما بخاطر افراد اطراف خود ضعیف است.»

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا