سرخط خبرها

واکنش عربستان به تحولات اخیر در جنوب یمن

وزیر امور خارجه عربستان و معاون وزیر دفاع این کشور به تحولات اخیر در یمن و اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب واکنش نشان دادند.

میدل ایست نیوز: «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان و «خال بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان در واکنشی به تحولات اخیر در جنوب یمن و لزوم اجرای توافق ریاض که به نفع ملت یمن است، اظهار نظر کردند.

بن فرحان در توئیتی گفت: «برای کشور برادر یمن، تحقق دستاوردهای توافق ریاض از جمله: همکاری مشترک میان دو طرف برای تحقق منافع ملت یمن که با استقبال جامعه بین المللی و تایید سازمان ملل متحد صورت گرفت را می خواهیم؛ توافقی که فرصت تحقق امنیت و ثبات در یمن را فراهم می کند که نیازمند بازگشت اوضاع به قبل از اعلام وضعیت اضطراری توسط شورای انتقالی و اجرای مجدد توافق است.»

از طرفی دیگر معاون وزیر دفاع عربستان نیز در توئیتی در حساب خود بر بیانیه ائتلاف عربی در مقابل اعلام وضعیت اضطراری شورای انتقالی در جنوب یمن و اهتمام عربستان و امارات و تلاش مستمر آنها برای امنیت و ثبات یمن و بازگرداندن اوضاع به وضعیت عادی خود و اجرای مجدد توافق ریاض و حمایت از دولت مورد حمایت عربستان به نفع ملت یمن تاکید کرد.

ائتلاف عربی روز گذشته با صدور بیانیه ای بر لزوم لغو هر اقدامی که مخالف توافق ریاض است تاکید و اشاره کرد که اوضاع باید به قبل از اعلام وضعیت اضطراری توسط شورای انتقالی در عدن بازگردد.

پیشتر شورای انتقالی جنوب، یکشنبه (26 اوریل) در منطقه تحت کنترل خود وضعیت اضطراری و خودمختاری در همه استان های جنوبی اعلام کرد و نیروهای نظامی و امنیتی در جنوب یمن را به اجرای آن ملزم کرد.

دولت مورد حمایت عربستان در یمن اعلام خودمختاری شورای انتقالی در جنوب یمن را شورش در برابر دولت قانونی و کودتای آشکاری بر توافق ریاض و در جهت تکمیل قیام مسلحانه در ماه آگوست 2019 دانست.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا