سرخط خبرها

دولت اقلیم کردستان: به وظایف مورد توافق خود با بغداد پایبندیم

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان به تمام وظایف مورد توافق خود با بغداد پایبند است.

میدل ایست نیوز: دولت اقلیم کردستان، روز گذشته 27 آوریل ضمن تاکید بر اینکه به وظایف مورد توافق خود با بغداد پایبند است، بر لزوم حل مشکلات اقلیم با دولت فدرال در دو بخش نفتی و مالی تاکید کرد.

دولت اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد: «نشستی با حضور «قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر، اعضای هیأت مذاکره کننده با دولت عراق و رؤسای فراکسیون های کردستان در پارلمان برگزار شد که حاضران این نشست به بررسی وضعیت مالی عراق و پیامدها انتشار ویروس کرونا و روابط میان اقلیم و بغداد و مشکلات دو طرف پرداختند.»

طی این نشست قرار شد سیاست یکسانی سازگار با مرحله کنونی عراق و با هدف باز پس گیری حقوق ملت کردستان و حقوق مالی آنها اتخاذ شود.

در این نشست حاضران بر وحدت و گسترش هماهنگی ها میان اقلیم کردستان و فراکسیون های این اقلیم علاوه بر اجازه ندادن به آسیب دیدن حقوق ملت کردستان به عنوان یکی از ساده ترین حقوق آنها و مخالفت با تبدیل کردن مساله نفت اقلیم به عامل فشار تاکید کردند.

در همین راستا طالبانی تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان به تمام وظایف مورد توافق خود با بغداد پایبند است و اشاره کرد که مشکلات میان دولت فدرال و اقلیم در دو زمینه نفتی و مالی بر اساس قانون نفت و گاز و توزیع درآمدها به صورتی که تثبیت حقوق و وظایف قانونی دو طرف را تضمین کند، باید حل شود.

اعضای هیأت مذاکره کننده اقلیم با دولت عراق و رؤسای فراکسیون های کردستان در پارلمان عراق نیز بسیاری از ملاحظات در خصوص مشکلات میان اربیل و بغداد و راه های همکاری با دولت فدرال را ارائه کردند.

بر اساس سند دولتی صادره از «حمید الغزی»، دبیر شورای وزیران عراق به وزارت دارایی، پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان به علت عدم اقدام اقلیم به پرداخت مبالغ توافق شده حاصل از فروش 250 بشکه نفت در روز متوقف شد.

در این سند اشاره شده که بر اساس قانون بودجه دولت فدرال عراق، کردستان باید درآمدهای حاصله از فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت از طریق شرکت ملی بازاریابی نفت عراق را به خزانه عمومی کشور واریز کند اما شرکت سومو تاکنون هیچ مبلغی بر اساس توافق صورت گرفته دریافت نکرده است.

منبع
السومریة نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا