اقتصادیخبر اول

رویترز: ترامپ عربستان را به قطع همکاری نظامی تهدید کرده بود

یک هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با بن‌سلمان، اوپک و کشورهای هم‌پیمان توافق کرد‌ند که تولید نفت خود را کاهش دهند.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوم آوریل در گفت‌وگو با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان، تهدید کرده بود که او در وضعیت فعلی، امکان مقابله با قانونگذاران آمریکایی برای تصویب قانون خروج نیروهای نظامی آمریکا از عربستان را ندارد.

این گزارش به نقل از «برخی منابع» می‌گوید که در آستانه مذاکرات جهانی برای کاهش تولید نفت، تهدید دونالد ترامپ درباره احتمال توقف همکاری‌های نظامی ۷۵ ساله میان دو کشور در مرکز کارزار فشار واشنگتن بر دولت ریاض برای قانع کردن این کشور به کاهش تولید نفت بوده است.

یک هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با بن‌سلمان، اوپک و کشورهای هم‌پیمان توافق کرد‌ند که تولید نفت خود را در ماه‌های مه و ژوئن ۲۳ درصد، در نیمه دوم سال ۱۸ درصد و در سه ماه ابتدایی سال آینده ۱۴ درصد کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تلاش آمریکا برای قانع کردن عربستان به کاهش تولید نفت، می‌تواند نشان دهنده خواست شدید ترامپ برای حفاظت از صنعت نفت ایالات متحده باشد.

یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته است کاخ سفید به رهبران عربستان گوشزد کرده که بدون کاهش تولید نفت، دولت راهی برای مقابله با کنگره برای اعمال محدودیت‌ها در همکاری‌های نظامی با این کشور را ندارد؛ موضوعی که می‌تواند به خروج نیروهای آمریکایی از عربستان منجر شود.

مقامات آمریکا به عربستان گفته‌اند که «ما در حال حفاظت از صنایع شما هستیم و شما در حال نابودی صنایع آمریکا».

رویترز می‌نویسد از ترامپ در جریان نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه نیز این سوال را پرسیده که آیا به عربستان گفته است نیروهای نظامی آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند؟ آقای ترامپ تنها جواب داده است که «من مجبور نیستم به آنها بگویم. فکر می‌کنم او (بن سلمان) و پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) عاقلانه رفتار کردند. آنها می‌دانستند که مشکل دارند و این اتفاق (توافق کاهش تولید نفت) افتاد».

او همچنین درباره گفت‌وگوی تلفنی دوم آوریل با بن سلمان گفت که «آنها (اوپک و کشورهای هم‌پیمان) در دوره سختی مشغول مذاکرات برای توافق بودند و من با وی (بن سلمان) گفت‌وگو کردم و توانستیم به توافق برسیم».

یک مقام عربستان نیز که نخواست نامی از او برده شود به رویترز گفته است که این خواست ۲۳ کشور عضو اوپک و کشورهای هم‌پیمان بود که منجر به توافق کاهش تولید نفت شد، اگرچه عربستان، روسیه و آمریکا نقش مهمی در این توافق داشتند.

قبل از توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، سناتورهای جمهوری‌خواه «کوین کریمر» و «دان سالیون» طرحی را برای رای‌گیری آماده کرده بودند که در صورت مقاومت عربستان برای کاهش تولید نفت، کاخ سفید را ملزم می‌کرد همه نیروهای نظامی آمریکا، سامانه‌های دفاعی پاتریوت و دیگر سامانه‌های ضد موشکی را از عربستان خارج کند.

سناتور کریمر به رویترز گفته است که سه روز قبل از تماس تلفنی رهبران عربستان و آمریکا، این طرح آماده شده بود و آقای سالیون نیز به این خبرگزاری گفته است که ترامپ حق استفاده از همه ابزارها برای حفاظت از تولیدکننده‌های (نفت) آمریکا را دارد.

تهیه این لایحه قانونی بعد از آن اتفاق افتاد که در ابتدای ماه مارس عربستان و روسیه موفق نشدند بر سر کاهش بیشتر تولید نفت توافق کنند و عربستان تهدید کرد که تولید و صادرات نفت خود را به شدت افزایش می‌دهد.

قیمت نفت برنت از حدود ۷۰ دلار در ابتدای سال، به حدود ۲۰ دلار در ماه گذشته رسید و در روزهایی از ماه جاری به زیر ۱۵ دلار نیز سقوط کرد. حتی قیمت نفت آمریکا به منفی ۳۷ دلار رسید.

قرار است توافق کاهش تولید نفت از روز جمعه اجرایی شود. قیمت نفت برنت روز پنج‌شنبه با افزایشی ۱۲ درصدی به بالای ۲۵ دلار رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با همین میزان رشد به نزدیک ۱۷ دلار صعود کرد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا