خبر اولسیاسی

مقامات سلیمانیه خواستار تمرکززدایی در اقلیم کردستان شدند + سند

نمایندگان سلیمانیه و حلبچه این برداشت را دارند که اقلیم کردستان در تقسیم ثروت میان استان های اقلیم عادلانه عمل نمی کند.

میدل ایست نیوز: شماری از اعضای شورای استانداری سلیمانیه طی درخواستی رسمی خواستار اجرای نظام فدرالی در استان و جدا شدن این استان از ایالت اربیل شدند.

رسانه های عراقی سندی منتشر کرده اند که نشان می دهد تعدادی از اعضای شورای استانداری سلیمانیه خواستار برقراری نظامی ایالتی درون اقلیم کردستان و تشکیل ایالت سلیمانیه شده اند.

همزمان «غیاث السورجی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، در مصاحبه ای تلویزیونی که رسانه های عراقی آن را پوشش دادند ضمن تأیید این خبر گفت که علت این تصمیم نبود اعتماد به حاکمان اقلیم کردستان از حزب دموکرات است.

وی افزود که اتحادیه میهنی و جنبش التغییر (گوران) و اتحاد اسلامی کردستان و دیگر احزاب به جز حزب دموکرات سند مزبور را امضا کرده و از آن حمایت می کنند.

به گفته السورجی، نمایندگان سلیمانیه و حلبچه این برداشت را دارند که اقلیم کردستان در تقسیم ثروت میان استان های اقلیم عادلانه عمل نمی کند.

او بعدتر در گفت وگو با «بغداد الیوم» تأکید کرد که منظور وی جدایی سلیمانیه از اربیل نبوده بلکه منظور عدم تمرکز گرایی اداری میان سلیمانیه و اربیل بوده است.

با وجود این توضیحات، جنبش التغییر اندکی پس از اظهارات این مقام اتحادیه میهنی، تأکید کرد که جنبش التغییر از این موضوع حمایت می کند و آن را اقدامی سازنده می داند.

پایگاه «موقع زمن» وابسته به جنبش التغییر در یادداشتی تحلیلی از مزیت های تمرکززدایی در اقلیم کردستان سخن گفت و تأکید کرد که تمرکززدایی به وضعیت بی عدالتی جغرافیایی و انحصار تصمیمات به یک گروه پایان می دهد و باعث افزایش خدمات می شود.

ازسوی دیگر، «اومید خوشناو»، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در مجلس شورای ایالتی اقلیم، تأکید کرد که کسانی که از تمرکززدایی در اقلیم سخن می گویند باید از خودشان بپرسند که آیا این تمرکززدایی است یا واگذار کردن سلیمانیه به اقلیم.

وی با انتشار توئیتی گفت که طرح پیشنهادی این افراد دو حالت بیشتر نخواهد داشت، یا اینکه سلیمانیه نیز مانند کرکوک و بلکه بدتر از آن شود، در اشاره به وضعیت نامشخص کرکوک به لحاظ اداری، و دیگر اینکه سلیمانیه مانند قدیم تبدیل به منطقه ای شود که گروه های مختلف که یکی از حلبچه است و دیگری از بیاره بر آن حکمروایی کنند به این معنا که یک نظام اداری در سلیمانیه باشد اما روستاها و محله های به دست باندها و گروه های مسلح باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا