خبر اولسیاسی

ائتلاف الوطنیه: جلسه رای اعتماد به دولت پیشنهادی «مصطفی الکاظمی» را تحریم خواهیم کرد

ائتلاف الوطنیه به رهبری «ایاد علاوی» از تحریم جلسه رای اعتماد به دولت پیشنهادی «مصطفی الکاظمی» خبر داد.

میدل ایست نیوز: ائتلاف الوطنیه به رهبری «ایاد علاوی» از تحریم جلسه رای اعتماد به دولت پیشنهادی «مصطفی الکاظمی» خبر داد.

در بیانیه ائتلاف الوطنیه آمده است:

«مدت‌هاست که ائتلاف الوطنیه بر لزوم مراعات مطالبات ملی که میدان‌های تظاهرات آن را خواستار شده‌اند و نیز حضور تظاهرات‌کنندگان، اتحادیه‌ها و سندیکاهای حرفه‌ای در دولت تاکید کرده است.

ما در طول مرحله گذشته برای تحقق این هدف از رهگذر گفت‌وگوها با نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه و یا گروه‌های سیاسی مختلف تلاش کردیم اما متاسفانه شاهد هیچ گونه نشانه‌ای مثبت در این باره نبودیم افزون بر آن، سازوکار انتخاب نخست وزیر مبهم و نامعلوم بود و درخواست مردمی برای محاکمه علنی و ویژه عاملین قتل نادیده گرفته شد.

در همین راستا، ما اعلام می کنیم که به دولت پیشنهادی رای اعتماد نخواهیم داد و فراتر از آن، جلسه رای اعتماد را تحریم خواهیم کرد و در صورت تشکیل دولت، در کنار همه میهن‌پرستان عراقی اپوزیسیون مسالمت‌جو خواهیم بود.»

ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» هم پیش از این در بیانیه ای اعلام کرد به دولت «مصطفی الکاظمی» و کابینه وزرای او رأی نمی دهد.

در بیانیه ائتلاف دولت قانون آمده: «ائتلاف دولت قانون تلاش های بسیاری را در کنار سایر فراکسیون های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق به خاطر مقابله با چالش های بزرگ اقتصادی، امنیتی و بهداشتی عراق انجام داده است.»

در ادامه بیانیه آمده: «طی مذاکرات صورت گرفته بر سر شیوه انتخاب وزرای دولت جدید، بر سر برخورد و تعامل یکسان نخست وزیر با همه فراکسیون های سیاسی توافق شد اما مسیر تشکیل دولت جهتی مخالف با توافق انجام شده گرفت، امری که ما را بر آن داشت تا تلاش هایی اضافی برای اصلاح گزینه های تصدی وزارت و معرفی نامزدهای شایسته و پاکدست و دارای توانایی های مدیریتی از میان نیروهای مخلص در جامعه عراق انجام دهیم.»

ائتلاف دولت قانون با ابراز تاسف و با اعلام عدم موفقیت در اصلاح مسیر تشکیل دولت جدید، اظهار داشت که در نهایت کابینه دولت در تعارض با مطالبات ملت عراق به خاطر افرادی بحث برانگیز در کابینه که هیچ یک از ویژگی های شایستگی، پاکدستی و مقبولیت را ندارند به فراکسیون های سیاسی تقدیم شد.

ائتلاف دولت قانون در پایان اعلام کرد که بر این اساس در تشکیل دولت الکاظمی شرکت نمی کند و به نفع کابینه او در جلسه رای اعتماد رای نمی دهد و این امر را بر عهده سایر نمایندگان پارلمان برای تصمیم گیری مناسب در این خصوص می گذارد.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق روز گذشته دستور داد نمایندگان پارلمان برای برگزاری جلسه رای اعتماد در بغداد حضور پیدا کنند.

در بیانیه دفتر رسانه‌ای ریاست پارلمان عراق آمده است، در راستای آمادگی برای برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت جدید در این هفته، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان دستور داده همه اعضای پارلمان روز دوشنبه در بغداد حضور داشته باشند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق پیشتر برنامه دولت خود را به پارلمان عراق ارسال کرده اما تاکنون اسامی وزرای پیشنهادی را رسما به پارلمان نفرستاده است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا