خبر اولسیاسی

تلاش «مصطفی الکاظمی» برای کاهش سنگ اندازی ها در روند تکمیل کابینه

برخی تشکل های سیاسی همچنان با نامزدهای الکاظمی برای برخی وزارتخانه ها مخالفت نشان می دهند و قرار است الکاظمی دوره تازه ای از مذاکرات را با آنان آغاز کنند.

میدل ایست نیوز: کمتر از یک هفته مانده به پایان مهلت قانونی واگذارشده به نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در عراق، صحنه سیاسی این کشور شاهد وساطت ها و رایزنی های گسترده برای توافق بر سر جلب رأی اعتماد به کابینه ای است که رئیس آن دست کم سه بار نامزد برخی وزارتخانه ها را تغییر داده است تا رضایت تشکل های سیاسی را جلب کند.

منابع سیاسی مطلع در بغداد تأکید می کنند که برخی تشکل های سیاسی همچنان با نامزدهای الکاظمی برای برخی وزارتخانه ها مخالفت نشان می دهند و قرار است الکاظمی دوره تازه ای از مذاکرات را با آنان آغاز کند.

یک نماینده مجلس تأکید کرد که برخی از چیزهایی که تشکل های سیاسی می خواهند به الکاظمی دیکته کنند «اهانت آمیز» است و امکان اداره دولت را از وی سلب می کند و حتی به مسائلی مانند تعیین مسئول دفتر وی هم رسیده است.

به گفته این نماینده اختلافات به طور خاص بر سر وزرای امور خارجه، کشور، آموزش، حمل و نقل، و برنامه ریزی است و گروه هایی که بیش از همه کارشکنی می کنند ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری المالکی) و ائتلاف فتح ( به رهبری هادی العامری) هستند.

یک عضو شاخص ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) روز دوشنبه در گفت وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد که اختلافات همچنان ادامه دارد و هنوز فهرست نهایی وزرا تهیه نشده است.

او گفت که ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون به برخی نامزدها اعتراض دارند و کنار گذاشته شدن آنها را خواستارند. وی افزود که الکاظمی همچنان بر کابینه پیشنهادی خود پافشاری می کند به خصوص که این کابینه از سد هیئت بازپرسی و عدالت نیز گذشته است.

این مقام افزود که مذاکرات جاری نه درباره شخص الکاظمی یا برنامه دولت وی بلکه درباره برخی نامزدهای وزارتخانه هاست.

یک عضو ائتلاف نصر به رهبری «حیدر العبادی» نیز پیش بینی کرد که دولت الکاظمی به صورت ناقص از مجلس رأی بگیرد و افزود که احتمالا دولت الکاظمی در چند مرحله تشکیل شود.

روز یکشنبه، ائتلاف دولت قانون با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به علت برخورد دوگانه نخست وزیر با تشکل های سیاسی در دولت وی شرکت نخواهد کرد و به آن رأی اعتماد نخواهد داد.

«حسن المسعودی»، عضو جریان حکمت ملی (به ریاست سیدعمار الحکیم) نیز تأکید می کند که برخی تشکل های سیاسی در مسیر تشکیل کابینه الکاظمی سنگ اندازی می کنند و افزود که نگرانی از رأی نیاوردن الکاظمی جدی است.

او گفت که برخی از تشکل های سیاسی می خواهند پست های وزارتی به دقت تقسیم شود و برخی بی جهت مذاکرات را پیچیده می کنند و برخی به صراحت خواستار دست یافتن به فلان وزارتخانه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این موضوع در روزهای آینده حل شود و گفت که جریان حکمت ملی از الکاظمی حمایت می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا