خبر اولسیاسی

هوک: برچیدن سامانه های دفاعی از عربستان به معنای آن نیست که ایران دیگر تهدید برای امریکا محسوب نمی شود

«برایان هوک» تأکید کرد اقدام رئیس جمهور امریکا درواقع تقویت قدرت نظامی عربستان است تا بتواند «دربرابر اقدامات خصمانه ایران» وضعیت بهتری داشته باشد.

میدل ایست نیوز: «برایان هوک»، مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه امریکا، گفت که خروج سامانه های پاتریوت و شماری از سربازان امریکایی از عربستان سعودی به معنای آن نیست که ایران دیگر منافع امریکا را تهدید نمی کند.

او در مصاحبه با شبکه امریکایی CBS گفت که «این تصمیم به آن معنا نیست که ایران دیگر تهدید محسوب نمی شود، موضوع این است که شمار نیروهای ما براساس شرایط کم و زیاد می شود، اما مأموریت ما ثابت است و مطلقا عوض نشده است».

هوک افزود: «در کنار شرکا و متحدانمان در منطقه هستیم و هر کاری لازم باشد برای حفاظت از منافع امریکا انجام می دهیم، رئیس جمهور امریکا یک طرح نظامی را که برای دفاع از خود می توان از آن استفاده کرد در نظر گرفته است».

او تأکید کرد که اقدام رئیس جمهور امریکا درواقع تقویت قدرت نظامی عربستان است تا بتواند «دربرابر اقدامات خصمانه ایران» وضعیت بهتری داشته باشد.

به گفته هوک عربستان از حمایت گسترده کشورهای جهان ازجمله امریکا و فرانسه و دیگر کشورهایی برخوردار است که «بعد از حمله ایران به بزرگ ترین تأسیسات نفتی جهان» هر کاری از دستشان بر می آمد انجام دادند.

اشاره هوک به حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در 14 سپتامبر سال گذشته است که ایران همواره اتهامات امریکا درباره دست داشتنش در این حملات را رد کرده است.

هوک افزود که امریکا تعدادی قرارداد تسلیحاتی با عربستان دارد و «به حمایت از امنیت این کشور ادامه می دهد».

عصر روز جمعه نیز کاخ سفید از تماس تلفنی «دونالد ترامپ» و «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، خبر داد که در آن بر «قدرت شراکت  دفاعی امریکا و عربستان» تأکید شده است.

هفته گذشته رسانه های امریکایی اخباری از کاهش حضور نظامی امریکا و برچیدن تعدادی از سامانه های پاتریوت و تاد از عربستان خبر داند.

وزیر خارجه امریکا ضمن تأیید این گزارش ها تأکید کرد که این به معنای کاهش حمایت امریکا از عربستان یا فشار امریکا بر عربستان در موضوع نفت نیست.

\پیش از این یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود به شبکه «الحره» گفت که فرماندهی ستاد مرکزی امریکا (سنتکام) درحال تجدید نظر در نقشه‌های نظامی خود در چارچوب استراتژی‌های بازدارنده علیه ایران است و کاهش تعداد سامانه‌های پاتریوت در عربستان به همین موضوع مربوط می‌شود.

او گفت که نگرانی‌ها از خطر موشکی ایران باعث این تجدید نظر شده و با هماهنگی مستقیم ریاض و دیگر سران کشورهای خلیج انجام می‌شود و افزود این‌گونه بازنگری‌ها کاملا معمول است و به‌صورت دوره‌ای برای بررسی امکانات بازدارنده و پیش‌دستانه درصورت لزوم انجام می‌شود.

این مقام تأکید کرد که اکثر سامانه‌های درحال برچیده شدن همان سامانه‌هایی بوده‌اند که پس از حملات به فرودگاه ریاض و تأسیسات نفتی آرامکو نصب شده بودند و افزود که در چارچوب همین اقدامات میان 800 تا 2هزار سرباز امریکایی هم از منطقه خارج خواهند شد.

او درباره اینکه این خروج سربازان در کدام منطقه و در چه زمانی انجام می‌شود توضیحی نداد.

به گفته این مقام امریکایی عربستان اکنون امکانات دفاعی پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند دربرابر خطر موشک‌های بالستیک و راکت‌هایی که گروه حوثی پرتاب می‌کنند واکنش نشان دهد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا