سرخط خبرهاسیاسی

درخواست نخست‌وزیر فلسطین از کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

نخست‌وزیر فلسطین از همه کشورهای جهان خواست در صورتی که تل‌آویو بخش‌هایی از کرانه باختری را ضمیمه خود کند، اسرائیل را تحریم را کرده و کشور فلسطین را در چارچوب مرزهای سال 1967 میلادی به رسمیت بشناسند.

میدل ایست نیوز: «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر فلسطین از همه کشورهای جهان خواست در صورتی که تل‌آویو بخش‌هایی از کرانه باختری را ضمیمه خود کند، اسرائیل را تحریم کرده و کشور فلسطین را در چارچوب مرزهای سال 1967 میلادی به رسمیت بشناسند.

اشتیه در کنفرانسی مطبوعاتی که پیش از جلسه هفتگی دولت خودگردان فلسطنی در رام‌الله برگزار کرد، گفت: «منطقه فلسطینی الاغوار که اسرائیل قصد الحاق آن به خود را دارد، 28 درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می دهد و منبع تولیدات کشاورزی فلسطین به شمار می رود و سرشار از منابع آبی و نقطه تماس با اردن است که از طریق آن ما با جهان خارج ارتباط برقرار می کنیم، این منطقه همانند بیت المقدس و نوار غزه بخشی از جغرافیای کشور فلسطین محسوب می شود.»

وی افزود: «کشورهای عربی، آفریقایی، اروپایی و جهانی باید برای بازداشتن اسرائیل از انجام این کار موضع‌گیری کنند.»

«بنیامین نتانیاهو»،نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر با «بنی گانتز»، رهبر حزب آبی سفید بر سر این موضوع به توافق رسید که عملیات الحاق بخش گسترده‌ای از کرانه باختری از ابتدای ماه میلادی ژوئن کلید بخورد، منطقه‌ای که شامل غور اردن و همه شهرهک‌‌های اسرائیلی در کرانه باختری می شود.

برآورد منابع فلسطینی نشانگر این مطلب است که این اقدام اسرائیل بیش از 30درصد از مساخت کرانه باختری را دربر خواهد گرفت.

مقامات دولت خودگران فلسطین بارها هشدار داده اند که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل موجب نابودی ایده دو دولتی خواهد شد.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه فرانسه پیشتر اعلام کرد، اقدام اسرائیل در الحاق کرانه باختری به سرزمین های تحت اشغال خود نقض آشکار قوانین بین المللی و در صورت تحقق چالش برانگیز خواهد بود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای با تأکید بر اینکه این اتحادیه حاکمیت اسرائیل را بر اراضی کرانه باختری به رسمیت نمی‌شناسد، تصریح کرد: موضع اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت اراضی اشغال‌شده توسط اسرائیل در سال 1967 بدون تغییر باقی مانده است.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز به مقامات صهیونیستی هشدار داده بود که الحاق کرانه باختری به سرزمین های تحت اشغال این رژیم، به روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا آسیب می‌زند و با واکنش قاطع این اتحادیه مواجه خواهد شد.

همچنین هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور غرب آسیا پیشتر در نشست ویدئویی شورای امنیت این سازمان، درباره ادامه تجاوزگری اسرائیل در کرانه باختری هشدار داد و آن را نقض آشکار حقوق بین الملل خواند.

«نیکلای ملادنوف» ضمن هشدار درباره الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی تحت اشغال اسرائیل تصریح کرد: چنین اقدامی به مثابه ضربه ویرانگر بر پیکره راه حل مساله فلسطین با حمایت بین المللی خواهد بود.

اتحادیه عرب نیز در نشست فوق‌العاده که به درخواست فلسطین و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: اقدام اسرائیل برای الحاق بخشی از اراضی اشغالی فلسطینی از جمله دره اردن و شمال بحرالمیت، جنایت جنگی علیه فلسطینیان و نقض قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به شمار می‌آید.

وزیران اتحادیه عرب در این بیانیه از دولت آمریکا خواستند تا دست از حمایت طرح‌ها و برنامه‌های اسرائیل که تحت پوشش آنچه که طرح صلح آمریکا نامیده می‌شود، بردارد.

اعضای اتحادیه عرب همچنین از کمیته چهارجانبه بین‌المللی متشکل از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه خواستند تا نشستی فوری برای نجات فرصت‌های صلح و راه‌حل تشکیل ۲ کشور فلسطینی و یهودی برگزار کنند.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا