اجتماعیخبر اول

قدیمی‌ترین کلید کعبه در کجا نگه‌داری می شود؟+فيلم

قدیمی‌ترین کلید کعبه به عصر مملوکی مصر به سال 1363 میلادی باز می گردد که با آیاتی از سوره الفتح مزین شده است.

میدل ایست نیوز: آیا تاکنون درباره شکل قدیمی‌ترین کلید کعبه سوال پرسیده‌اید؟ یا اینکه بر روی آن چه نقش‌‌هایی وجود دارد؟ پرسش‌هایی که وزارت فرهنگ و آثار باستانی مصر با ویدئو زیر بدان پاسخ داده است.

در ویدئوی که از سوی وزارت فرهنگ و آثار باستانی مصر در اینستگرام منتشر شده، آمده است قدیمی‌ترین کلید باقی مانده کعبه به عصر مملوکی باز می‌گردد که به سلطان «الاشرف شعبان» منتسب است.

بر روی این کلید آیات قرآنی از سوره الفتح با خط نسخ نوشته شده است همچنین اسم و القاب سلطان الاشرف بر روی این کلید نقش بسته و 1364-1363 میلادی به عنوان تاریخ ساخت آن قید شده است.

کلید مذکور از قطعه‌های برجسته موجود در موزه هنر اسلامی مصر به شمار می رود، که برای مقطع زمانی به سرزمین حجاز انتقال داده شد و سپس بار دیگر به مصر بازگردانده شد.

از ابتدای عصر مملوکی، کلید و پرده کعبه بخشی از تجهیزات و لوازمی بود که مصر پس از آماده‌سازی، آن را به وسیله شتر یا از طریق دریا برای مراسم حج به حجاز می فرستاد، این سنت از دوره مملوکی تا سال 1963 میلادی ادامه داشت.

طبق ویدئو منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ مصر، در روز انتقال پرده به سرزمین حجاز، فضای جشن و شادی قاهره را در بر می گرفت.

وزارت فرهنگ و آثار باستانی در ایام کرونا در راستای اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی از طریق صفحه‌های رسمی خود امکان بازدید مجازی از برخی موزه‌های باستانی را فراهم کرده است.

آغاز بافت پرده کعبه در مکه

در سال 1963 روابط میان مصر و حجاز تیره شد و پرده از مصر نیامد و عبدالعزیز پرده را تهیه کرد و در سال 1964 وی مؤسسه‌ای را جهت بافت پرده در محله اجیاد مکه تأسیس و از هند بافندگانی آورد تا اینکه کسانی از خود مکه این صنعت را یاد گرفتند.

بدینگونه اولین پوششی که در خود مکه بافته شد، در سال 1965 بود. این پوشش از حریر طبیعی بود و رنگ مشکی داشت.

تا سال 1968پوشش کعبه در همان کارگاهی که عبدالعزیز ساخته بود تهیه می شد تا اینکه دولت مصر از عبدالعزیز خواست  اجازه دهد پرده مجدداً از مصر آورده شود و عبدالعزیز این اجازه را داد و کارگاه مزبور تعطیل و بار دیگر پرده از مصر آمد و این کار تا سال 1969 ادامه داشت . ولی در این سال میانه «جمال عبدالناصر»، رئیس جمهور وفت مصر و «ملک سعود »،پادشاه عربستان به هم خورد و پرده کعبه از مصر تا بندر جده حمل شد ولی در اثر اختلاف میان مقامات سعودی و فرمانده کشتی مصری، این کشتی که حامل پرده و حجاج مصری بود به مصر بازگشت. در آن سال سعودی ها در تلاش برای تهیه پرده کعبه به هند، پاکستان، سوریه و ژاپن سفر کردند ولی موفق نشدند اما وقتی به کارگاه تعطیل شده عبدالعزیز مراجعه کردند قطعه هایی را یافتند و از تنظیم آنها پرده کاملی آماده کردند و در دهم ذیحجه 1382 کعبه را با آن پوشانیدند.

ویژگیهای پرده خانه خدا

کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می کند از بافتهای دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می برد، بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط  زیبا و به شکل جالبی با نخهای طلا و نقره بافته می شود بطوری که ده ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می شود.

جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. ارتفاع آن به 14 متر می رسد و نوار دور این پوشش که به عرض 95 سانتیمتر و طول 4500 سانتی متر است از 16 قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.

بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات ” یا حی یا قیوم” ، ” یا رحمن یا رحیم” و ” الحمدالله رب العالیمن”  با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می گیرد، نوشته شده است.

پوشش «در» کعبه نیز  از حریری است به ارتفاع  5/ 6 متر و عرض 5/3 متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا  نقره پوشیده شده است.

پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب، وزن آن نزدیک به دو تن می رسد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا