خبر اولسیاسی

تداوم اختلافات بر سر انتخاب وزرای امور خارجه و نفت؛ کردها بر انتخاب فواد حسین اصرار دارند

اختلافات نیروهای سیاسی استان بصره برای انتخاب وزیر نفت از این استان همچنان ادامه دارد. احزاب کرد نیز برای نامزدی وزیر سابق دارایی عراق برای وزارت خارجه اصرار می کنند.

میدل ایست نیوز: با وجود گذشت ده روز از رای اعتماد پارلمان عراق به 15 نفر از وزرای دولت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، اما همچنان اختلافات بر سر 7 وزارت باقی مانده، به قوت خود باقی است.

بارزترین این وزارت ها وزارت نفت و امور خارجه عراق است، وزارت نفتی که منجر به درگیری میان نمایندگان و نیروهای سیاسی استان بصره پس از توافق برای انتخاب وزیر از این استان شد و همچنین وزارت امور خارجه که احزاب کرد اصرار دارند «فؤاد حسین»، وزیر سابق دارایی عراق را نامزد این وزارت کنند اما نیروهای غیر کرد مخالف این امر هستند.

نماینده استان بصره در پارلمان عراق تاکید کرد که اختلافات عمیق میان نیروهای سیاسی و نمایندگان پارلمان همان عاملی است که باعث شده بر سر یک شخص برای وزارت نفت توافقی نشود.

وی در گفت وگویی با روزنامه «العربی الجدید»، گفت که تعداد نامزدها برای وزارت نفت از 40 نفر گذشته است که در این میان نامزدهای مستقل و برخی وابسته به نیروهای سیاسی وجود دارد.

این نماینده که نخواست نامش فاش شود در خصوص بارزترین نامزدهای وزارت نفت گفت: «جبار لعیبی، وزیر اسبق نفت، سلام المالکی، وزیر اسبق حمل و نقل و احسان عبدالجبار، مدیر شرکت نفت بصره از بارزترین نامزدها هستند.»

وی بیان کرد که اگر اختلافات بین دو گروهی که یکی وزیری وابسته به احزاب می خواهد و دیگری خواهان وزیری مستقل، شایسته و دارای تجربه برای تصدی منصب وزارت نفت است ادامه پیدا کند، مذاکرات امکان دارد یک هفته دیگر طول بکشد و یا تا بعد از عید فطر ادامه داشته باشد.

از طرفی دیگر، «عامر الفایز»، نماینده استان بصره در پارلمان عراق گفت که مذاکرات در خصوص نامزد وزارت نفت همچنان ادامه دارد. وی بیان کرد که جبار لعیبی، وزیر اسبق نفت، مورد قبول نمایندگان استان بصره است.

وی با اشاره به اینکه نخست وزیری مخالفتی با نامزدی لعیبی برای وزارت نفت ندارد از تلاش ها برای تکمیل این پرونده در هفته جاری خبر داد.

در رابطه با وزارت امور خارجه نیز حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی مجددا بر پایبندی خود به فؤاد حسین برای تصدی منصب وزارت امور خارجه تاکید و اعلام کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته با الکاظمی این وزارت سهم کردهاست و کردها فؤاد حسین را تنها نامزد وزارت امور خارجه می دانند.

«عرفات کرم»، مسئول پرونده عراق در حزب دموکرات کردستان تاکید کرد که این حزب موضوع تصدی وزارت امور خارجه توسط فؤاد حسین را قطعی کرده و این موضوع نیز به اطلاع نخست وزیر عراق رسیده است.

وی گفت که در صورت عدم رای اعتماد به فؤاد حسین در پارلمان حزب دموکرات کردستان نامزد دیگری را معرفی می کند و به ارتباط دائم میان بغداد و اربیل برای تکمیل وزارت های باقی مانده اشاره کرد.

گفتنی است برخی نمایندگان ائتلاف فتح مخالف تصدی وزارت امور خارجه توسط فؤاد حسین هستند.

در همین راستا «کریم علیوی»، هفته گذشته از وجود مخالفت برای اعطای وزارت های حاکمیتی مانند نفت و امور خارجه به کردها خبر داد و بیان کرد که دادن این وزارت ها در دولت های گذشته تصمیماتی اشتباه بود.

«فاضل الفتلاوی»، دیگر نماینده ائتلاف فتح نیز گفت که فؤاد حسین به عنوان نامزد وزارت امور خارجه رای اعتماد کسب نخواهد کرد و اظهار داشت که فراکسیون های سیاسی توافق کرده اند که هیچ وزارتی را به وزرای دولت سابق ندهند.

پیش از این پارلمان عراق رای اعتماد به دو وزارت نفت و امور خارجه را به علت اختلافات سیاسی به تعویق انداخت و به وزرای پیشنهادی وزارت های دادگستری، فرهنگ، مهاجرت، بازرگانی و کشاورزی نیز رای اعتماد نداد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا