اجتماعیاقتصادیخبر اول

رکود بی‌سابقه در بازارها و مراکز تجاری کشورهای عربی در آستانه عید فطر

بازارهای کشورهای عربی در حالی به استقبال عید فطر می‌روند که علاوه بر رکود گسترده، شاهد اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی دولت‌ها برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

میدل ایست نیوز: بازارهای کشورهای عربی در حالی به استقبال عید فطر می‌روند که علاوه بر رکود گسترده، شاهد اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی دولت‌ها برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

بسیاری از کشورهای عربی پس از افزایش چشم‌گیر شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در برهه زمانی اخیر، ناچار به تشدید ممنوعیت رفت و آمد و بستن بازارها شده‌اند.

در همین ارتباط، سودان از تمدید ممنوعیت آمد و شد دو هفته‌ای از روز گذشته خبر داده و تعطیلی فرودگاه‌ها به روی پروازهای داخلی و بین‌المللی نیز همچنان تا پایان ماه میلادی جاری ادامه دارد.

در مصر، دولت روز گذشته از تشدید محدودیت‌ها و توقف فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در هفته تعطیلی عید فطر خبر داد، بازارهای کشورهای حاشیه خلیج نیز از ترکش کرونا در امان نبودند به طوری که تاجران و فعالان اقتصادی که امیدوار بودند در ایام عید شاهد فروش خوب پوشاک، شیرینی‌جات و دیگر کالاها و اجناس مربوط به عید باشند، خسارت‌های سنگینی متحمل شدند.

سودان

دولت سودان روز گذشته پس از افزایش آمار ابتلا به کرونا از تمدید محدودیت آمد و شد فراگیر به مدت دو هفته خبر داد، این در حالی است که در میانه وخامت اوضاع اقتصادی و رکود بازارها، تاجران سودانی نسبت به خسارت‌های سنگین خود بابت تعطیلی کسب و کارها بسیار منتقد و شاکی هستند.

در همین رابطه، «محمد ابراهیم»، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد: « علیرغم تداوم افزایش موارد ابتلا به کرونا، آداب و رسوم اجتماعی و فشارهای اقتصادی بر مردم تاثیر می‌گذارد و آنها را وادار به آمدن به خیابان‌ها می کند، کرونا با توجه به وضعیت وخیم اقتصاد سودان حتی پیش از شیوع این ویروس، پیامدهای سنگینی بر اقتصاد این کشور بر جای خواهد گذاشت.»

از سوی دیگر، «ابراهیم الزین»، کارشناس امور اقتصادی سودان تاکید کرد: «تاثیر کرونا بر اقتصاد سودان نمایان شده است به طوری که بخش حمل و نقل و خدمات سخت تحت تاثیر آن قرار گرفته اند و تداوم ممنوعیت آمد و شدها بر بازارها فشار وارد کرده و منجر به رکود بیشتر فعالیت‌های اقتصادی شده است.

منطقه شورای همکاری

کشورهای خلیجی در سایه تشدید اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا، خود را برای استقبال از عید فطر آماده می کنند به طوری که در برخی از این کشورها در ایام سه روزه تعطیلات عید فطر ممنوعیت آمد و شد کامل اعلام شده است.

بازارهای کشورهای خلیجی معمولا در ایام عید فطر شاهد استقبال و روی آوردن مردم به مراکز تجاری برای خرید پوشاک، شیرینی و تفریح و مسافرت و غیره است اما در دوران شیوع کرونا، اوضاع متفاوت خواهد بود همچنان که هنوز بازارها، پاساژها و مراکز خرید و فروش تقریبا بسته است و مردم این کشورها بیشتر رو به مراکز خرید الکترونیکی کرده اند تا برخی از کالاهای موردنظر خود را تهیه کنند اما این مراکز نمی تواند جایگزین خوبی برای خرید کالاها به ویژه خرید پوشاک باشد.

در این میان، پیش‌بینی می شود که درخواست‌ها و مراجعات از مراکز خرید الکترونیکی در منطقه خلیج در هفته جاری برای خرید مستلزمات ویژه عید به خصوص برای کودکان افزایش یابد تا در سایه تعطیلی شهربازی‌ها و مراکز تفریحی، حال و هوای عید در خانه‌ها برای کودکان ترسیم شود.

با اعلام وزارت کشور عربستان مبنی بر اعمال محدودیت آمد و شد در همه مناطق این کشور از پایان ماه رمضان تا روز چهارم ایام عید فطر، مردم این کشور شاهد وضعیت دشواری هستند که تاکنون سابقه نداشته است و هیچ یک از شهروندان سعودی به دلیل اعمال محدودیت آمد و شد فراگیر ناشی از کرونا نتوانسته‌اند اجناس موردنظر خود برای عید را خریداری کنند.

کویت نیز که عملا از دهم ماه جاری با محدودیت‌های آمد و شد رو به رو است، در ایام عید نیز به گفته «باسل الصباح»، وزیر کشور شاهد اعمال کامل این محدودیت‌ها خواهد بود.

در امارات هم، «آمنه الضحاک»، سخنگوی دولت این کشور نسبت به تجمعات و دید و بازدیدهای احتمالی در ایام فطر هشدار داد و گفت: «اعیاد ما با سنت دید و بازدیدها، گردهم جمع شدن خویشان و برپایی مهمانی‌ها گره خورده است لذا از همه خانواده‌ها می خواهیم برای حفظ سلامتی خود از این اقدامات پرهیز کنند.»

از سوی دیگر، «عبدالله الکندری»، استاد علم اقتصاد در دانشگاه کویت تصریح کرد: «تاثیر اقتصادی ناشی از بسته بودن بازارها و مراکز تجاری در منطقه خلیج به خاطر شیوع کرونا، آثار سنگینی بر اقتصاد این کشورها خواهد داشت چرا که بسیاری از تاجران و مغازه‌داران برای فروش اجناس خود، چشم امید به ایام عید فطر دارند.»

یمن

غذاخوری‌ها و رستوران‌های صنعا و دیگر مناطق تحت کنترل الحوثی‌ها نیز به تصمیم مقامات محلی برای بسته شدن این اماکن از روز گذشته سر تسلیم فرود آورده‌اند.

کمیته عالی مبارزه با بیماری‌های واگیردار اخیرا تصمیم به بستن غذاخوری‌ها در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا گرفته اند.

مصر

در مصر نیز دولت این کشور اقدامات مربوط به ممنوعیت آمد و شد را برای جلوگیری از موارد ابتلا به کرونا تشدید کرده است، روز گذشته «مصطفی مدبولی»، نخست‌وزیر مصر اعلام کرد ممنوعیت آمد و شد از روز دوشنبه ساعت 9 شب تا روز جمعه تمدید کرده است همچنین مقرر شده حمل و نقل عمومی در ایام عید تعطیل باشد.

دولت مصر همچنین از بستن مراکز تجاری، غذاخوری‌ها و پارک‌های عمومی، سواحل و اماکن تفریحی در هفته آتی خبر داده است.

در این میان، بساری از فروشندگان و صاحبان مراکز تجاری از کاهش 90درصدی فروش خود در ایام کنونی در مقایسه با سال گذشته گله‌کرده‌اند و خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی شده اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا