اجتماعیسرخط خبرها

تلاش مقام‌های قضایی آمریکا برای گرفتن سنگ‌نبشته گیلگمش از موزه انجیل که احتمالا از عراق ربوده شده است

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یکی از حراجی هایی که این اثر را عرضه کردند تا به این موزه انجیل رسید، بخشی از اطلاعات درباره منبع آن را ارائه نکرده بودند.

میدل ایست نیوز: مقام‌های قضایی آمریکا در پی توقیف یک سنگ‌نبشته تاریخی کم‌نظیر از یک موزه مسیحی با قدمت ۳۵۰۰ ساله هستند که از عراق امروزی آمده، بخشی از متن حماسه گیلگمش را بر خود دارد که از کهن‌ترین آثار ادبی جهان شناخته می‌شود.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یکی از حراجی هایی که این اثر را عرضه کردند تا به این موزه انجیل رسید، بخشی از اطلاعات درباره منبع آن را ارائه نکرده بودند.

مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هابی‌لابی، که رئیسش یکی از بنیان‌گذاران موزه انجیل است، گفته است که در تحقیقات با دولت همکاری می‌کند.

این موزه در واشنگتن سنگ‌نبشته گیلگمش را در سال 2014 به بهای حدود یک میلیون و 700 هزار دلار در یک حراج خصوصی خرید.

دفتر دادستان ناحیه شرقی نیویورک می‌گوید که این لوح سنگی به طور غیرقانونی وارد آمریکا شده است.

مقام‌های قضایی آمریکا در اطلاعیه‌شان نامی از حراجی‌ای که اطلاعات را پنهان کرده نداده‌اند اما روز سه‌شنبه شرکت هابی‌لابی درباره این سنگ‌نبشته از حراجی کریستی شکایت کرد.

حراجی کریستی هم گفته است که هیچ اطلاعی از تقلب یا ورود غیرقانونی نداشته و این شکایت به زمانی قبل از این‌که این اثر تاریخی به دست کریستی بیافتد، برمی‌گردد.

روی این لوح سنگی بخش‌هایی از یک شعر سومری نوشته شده است. بخش‌هایی از حماسه گیلگمش مشابه داستان‌هایی از عهد عتیق مانند باغ عدن است.

مقام‌های قضایی آمریکا در دادخواستی که روز دوشنبه ثبت کرده‌اند گفته‌اند که این سنگ‌نبشته را در اصل در لندن و در سال ۲۰۰۳ یک دلال عتیقه خریده بود. در سال ۲۰۰۷ این دلال آن را به مبلغ ۵۰ هزار دلار به یک خریدار دیگر فروخت و یک مدرک قلابی همراه آن ارائه داد که ادعا می‌کرد این اثر در یک حراجی در آمریکا سال ۱۹۸۱ خریده شده است. در مرحله بعدی این اثر در سال ۲۰۱۴ به شرکت هابی‌لابی فروخته شد. سه سال بعد، وقتی که راهنمای موزه سراغ مدارکی درباره منبع تهیه این اثر تاریخی را گرفت، آن حراجی بخشی از اطلاعات درباره سابقه اثر را پنهان نگه داشت؛ از جمله آن نامه تقلبی که “حراجی می‌دانست قابل‌تایید نخواهد بود”.

دادگستری آمریکا این سنگ‌نبشته را در سپتامبر سال گذشته از موزه ضبط کرد و دادخواست روز دوشنبه، اقدام رسمی آنها برای گرفتن این اثر باستانی بود.

وزارت آثار باستانی عراق به رادیو عمومی آمریکا، گفته است که در حال بررسی این موضوع است که که آیا این سنگ‌نبشته یکی از هزاران اثر ربوده‌شده از موزه‌های این کشور در سال ۱۹۹۱ است یا نه.

در سال 1991 بعد از حمله عراق به کویت، ناآرامی‌هایی در این عراق رخ داد که حکومت صدام حسین کنترل بخش‌هایی از عراق را از دست داد و دست‌کم ۱۳ موزه این کشور غارت شدند.

شرکت هابی‌لابی بابت هزاران اثر تاریخی قاچاق‌شده از عراق که این شرکت برای موزه انجیل خریده بود، به ۳ میلیون دلار جریمه و تحویل این آثار محکوم شده بود.

در ماه مارس، رئیس هیات مدیره این موزه هم‌چنین اعلام کرد که ۵ هزار قطعه پاپیروس و ۶۵۰۰ شی سفالی در مجموعه‌اش پیدا کرده که مستندات کافی درباره سابقه آنها ندارد. او آن‌زمان گفت که این آثار به کشورهای مبداءشان عراق و مصر بازگردانده می‌شوند.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا