خبر اولسیاسی

فارن پالیسی: ماموریت نخست «مصطفی الکاظمی» پر کردن شکاف میان مردم و نخبگان سیاسی است

نشریه «فارن پالیسی» امریکا در گزارشی به قلم «ریناد منصور» به بررسی دیدگاه اصلاح‌طلبانه «مصطفی الکاظمی» در سایه بن‌بست سیاسی ،بحران اقتصادی، نبود اطمینان میان مردم و نخبگان سیاسی این کشور پرداخت.

میدل ایست نیوز: نشریه «فارن پالیسی»، امریکا در گزارشی به قلم «ریناد منصور» به بررسی دیدگاه اصلاح‌طلبانه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در سایه بن‌بست سیاسی ،بحران اقتصادی، نبود اطمینان میان مردم و نخبگان سیاسی این کشور پرداخت.

در این گزارش آمده است، نخست‌وزیر جدید عراق در حالی که دولت با چالش‌های مخاطره‌آمیزی دست به گریبان است، با مشکلاتی برای اعمال اصلاحات مدنظر خود رو به رو است، علت این چالش‌های خطرناک به فرو رفتن نخبگان سیاسی در دو دهه اخیر در رقابت‌های سیاسی بر سر قدرت‌طلبی و فراموشی منافع مردم باز می‌گردد که منجر به بروز انقلاب مردمی شد، انقلابی که گروه‌های مردمی و جوانان توانستند از رهگذر آن، موجودیت و قدرت خود را اثبات کنند.

فارین پالیسی نوشت: الکاظمی اکنون با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه است به طوری که عراق در شرایط کنونی از بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بحران امنیتی مربوط به فعال شدن گروه تروریستی داعش و نیز بحران اقتصادی ناشی از سقوط شدید و بی‌سابقه درآمدهای نقتی به عنوان منبع درآمد اصلی این کشور و پیامدهای آن بر وضعیت معیشتی مردم دست به گریبان است.

این نشریه امریکایی افزود: نخست وزیر جدید انقلابی نخواهد بود و به یکباره قادر به اصلاح نظام سیاسی این کشور نیست و همانند شخصیتی قدرت‌طلب و یکه‌تاز عمل نخواهد کرد بلکه وی در تلاش برای اصلاح تدریجی نظام داخلی این کشور است.

در ادامه این گزارش آمده است، ماموریت نخست الکاظمی پر کردن شکاف ایجاد شده میان شهروندان و نخبگان سیاسی از یک سو و ایجاد توافق میان نخبگان سیاسی با یکدیگر از طرفی دیگر است، وی می بایست اصلاحاتی مبتنی بر توازن در چارچوب وضعیت کنونی کشور ایجاد کند.

فارن پالیسی افزود: الکاظمی اولین نخست‌وزیری نیست که برنامه اصلاحاتی فراگیر مطرح می کند اما نخستین روزهای کاری وی، حجم چالش‌های پیچیده‌ای که با آن رو به روست را نشان می دهد، چالش‌هایی که «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق باید برای تضمین اجرای اصلاحات مطلوب جهت حل آن با الکاظمی همکاری کند، صالح در دوره بعد از استعفای «عادل عبدالمهدی» در انتخاب جایگزین وی نقش پررنگی ایفا کرد به طوری که با نامزدهایی که گروه‌های همسو با ایران خواهان نخست‌وزیری‌شان بودند، مخالفت کرد.

این نشریه امریکایی در پایان درباره استراتژی داخلی الکاظمی نوشت: وی در ابتدا تلاش کرد تا تظاهرات‌کنندگان را قانع کند که مطالبات‌ و صدایشان را می شنود تا این چنین در دام عدم وجود اطمینان مردمی به دولت عراق همانند گذشته نیفتد، بازگرداندن «عبدالوهاب الساعدی» به ریاست دستگاه مبارزه با تروریسم یکی از برجسته‌ترین اقدامات الکاظمی در این باره بود که بلافاصله پس از تحویل نخست وزیری آن را انجام داد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا