خبر اولسیاسی

نقشه‌راه «نبیه بری» برای تغییر وضعیت سیاسی لبنان

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در سخنانی به مناسبت «عید مقاومت و آزادسازی» و «روز جهانی قدس» نقشه‌راهی ضروری برای بازتولید زیست سیاسی در لبنان پیشنهاد کرد.

میدل ایست نیوز: «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در سخنانی به مناسبت «عید مقاومت و آزادسازی» و «روز جهانی قدس» نقشه‌راهی ضروری برای بازتولید زیست سیاسی در لبنان پیشنهاد کرد که مبتنی بر تصویب قانون انتخاباتی جدید به دور از بند طائفه‌گرایی و محاسبه لبنان به عنوان دایره انتخاباتی واحد و ایجاد مجلس سنا و آزادسازی و استقلال دستگاه قضایی است از هرگونه وابستگی سیاسی یا طائفی است.

بری در ادامه خواهان آزادسازی بخش برق از ذهنیت سهم‌خواهی منطقه‌ای، طائفه‌ای و فدرالی از رهگذر تعیین شورای مدیریتی جدید و پاکدست شد، این سخنان رئیس پارلمان لبنان پیام آشکاری به «جبران باسل»، رئیس جریان ملی و داماد رئیس جمهوری این کشور به شمار می رود که همواره دستیابی به وزارت انرژی و آب را به عنوان پیش‌شرطی برای موافقت با تشکیل دولت جدید عنوان می کند.

نبیه بری همچنین تصریح کرد دولت باید از ایستگاه انتظار برای روشن شدن نتیجه مذاکرات با صندوق بین المللی پول و کشورهای کمک کننده را ترک کند و به سمت آغاز فعالیت‌های میدانی به دور از سخنان خالی حرکت کند.

بری در ادامه نسبت به سخنان ناساز که خواستار سیستم فدرالی در لبنان برای حل بحران‌ها هستند، هشدار داد و تاکید کرد: سپرده های مردم لبنان در بانک ها حق و امانت صاحبان این سپرده هاست و با هرگونه تلاشی برای دست درازی به آن تحت هر عنوانی مقابله خواهد شد و عاقلانه نیست که امنیت غذایی و بهداشتی و سرمایه مردم لبنان قربانی سیاست‌های بانکی اشتباه شود.

رئیس پارلمان لبنان در پایان تاکید کرد معامله قرن نسخه‌ای سحرآمیز برای بازگرداندن پروژه‌های تجزیه طلبانه و فدرالیسم از دروازه فلسطین است، ما به عنوان مردم لبنان با این پروژه ذلت‌بار مخالفت کرده و بر مشروعیت مقاومت مردم فلسطین تاکید و اعلام می کنیم نهادینه سازی وحدت لبنان، سوریه، اردن و مصر در گرو نتایج مقاومت فلسطین، لبنان و همه کشورهای عربی با پروژه معامله قرن است.

به دنبال تشدید بحران اقتصادی لبنان، ارزش واحد پول ملی این کشور، پوند، در برابر دلار به شدت کاهش یافته است و نظام بانکی همزمان دسترسی مشتریان را به پول خود و ارزهای خارجی محدود کرده و دولت این کشور برای جبران کسری بودجه وارد مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت 20 میلیارد دلار وام شده است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا