اجتماعیخبر اول

استادیوم «البیت»؛ جام جهانی فوتبال قطر در بزرگترین چادر عربی+تصاویر

در حالی جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی قطر نزدیک می‌شود که دوحه به تلاش‌ها و آمادگی‌های خود برای برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی ادامه می دهد.

میدل ایست نیوز: در حالی جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی قطر نزدیک می‌شود که دوحه به تلاش‌ها و آمادگی‌های خود برای برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی ادامه می دهد.

در همین رابطه، شهر الخور واقع در 57 کیلومتری شمال دوحه میزبان استادیوم «البیت» است که بزرگترین «چادر» در جهان و یکی از هشت استادیوم جدید قطر برای میزبانی بازی‌های جام جهانی فوتبال سال 2022 به شمار می رود که تقریبا دو سال بعد افتتاح خواهد شد و گنجایش 60 هزار تماشاچی را دارد.

جام جهانی فوتبال که از سال 1930 میلادی هر چهار سال یکبار برگزار می شود، برای نخستین بار به میزبانی کشوری عربی در خاورمیانه و در فصل زمستان برگزار خواهد شد.

این استادیوم 60 هزار نفره، با الهام از چادرهای سیاه و سفیدی موسوم به بیت الصحرا که به صورت سنتی توسط مردمان چادر نشین این کشور استفاده می‌گردد، طراحی شده است. پیش بینی می‌شود ساخت این استادیوم که در راستای برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 در این کشور انجام شده، تا اواخر سال 2018 به پایان برسد.

طراح این استادیوم، گروه معماری ناشناخته قطری با نام «دارالهندسه» است، با وجود ناشناخته بودن این گروه معماری، طراحی این استادیوم بسیار زیبا و خیره‌کننده است، مبنای طراحی این استادیوم، طی گفته معماران، «بر اساس مفهومی کاملا قطری و برمبنای تاریخ و فرهنگ قطر» بوده و شکل آن برداشتی است از «بیت الشعار» که چادرهایی به رنگ سیاه و سفید است که توسط عشایر قطری استفاده شده و نماد مهمان‌نوازی آنان از مسافران در حال گذر از بیابان است.

این استادیوم که در شهر الخور قرار دارد، به زودی مجهز به فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای شده و در آن فضای سبز برای قدم زدن، ورزش، برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و شترسواری خواهد شد، ورزشگاه البیت با ظرفیت 60 هزار صندلی ساخته شده اما در پایان مسابقات جام جهانی و برای کاستن از ظرفیت آن، صندلی‌های ردیف‌های فوقانی جدا خواهند شد و برای توسعه و گسترش پروژه‌های ورزشی و اشاعه فرهنگ فوتبال در کشورهای در حال توسعه به این کشورها اهدا خواهد شد.

پس از برگزاری این مسابقات، سالن بالای این ورزشگاه به یک هتل 5 ستاره تبدیل خواهد شد، یک مرکز خرید، سالن غذاخوری و سالن ورزشی چندمنظوره نیز در این محل گنجانده خواهد شد و هم بازدیدکنندگان و هم ساکنان محلی را با امکانات رفاهی گوناگونی تامین خواهد کرد، یک شعبه ازAspetar که یک مرکز برتر پزشکی فیفا است در یک کلینیک از ورزشگاه مشغول کار خواهد شد که ورزشکاران سراسر جهان را جذب می کند.

مفهوم این ورزشگاه متمایز که به همکاری بنیاد Aspire Zone Foundation تحویل داده می شود، بر روی پایداری و مصرف انرژی پایین متمرکز شده است، بر اساس چادرهایی که مردم کوچ‌نشین قرن‌ها برای محافظت خود از گرمای سوزان بیابان استفاده کرده اند، طراحی ورزشگاه البیت، مقدار انرژی مورد نیاز برای حفظ طرفداران و بازیکنان از گزمای طاقت‌فرسای قطر را به حداقل می رساند، پوشش برفی و سبک چادرها از هر طرف به سمت زمین کشیده می شود و فضای زیادی برای تامین فن‌آوری‌های خنک کننده هوا را فراهم می کند، همچنین از دیگر ویژگی‌های این استادیوم به سقف قابل بسته شدن آن ظرف مدت 20 دقیقه باید اشاره کرد که استادیوم را تبدیل به سالن ورزشی برای برگزاری بسیاری از فعالیت‌های ورزشی و غیر ورزشی می کند.

گفتنی است فعالیت‌های ساخت این استادیوم از اواخر سال 2015 آغاز شده است، این پروژه تاکنون 50 میلیون ساعت کاری مشتمل بر 8 میلیون ساعت کاری کارمندان اداری و مهندسین و 42 میلیون ساعت کاری کارگران را ثبت کرده است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا