خبر اولسیاسی

«صندوق اسرار عربستان» که «محمد بن سلمان» برای بازگرداندنش تلاش می کند

«سعد الجابری» دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه ادینبرو دارد و به مدت چهار دهه کارمند وزارت کشور عربستان بوده و به رتبه سرتیپی رسیده است.

میدل ایست نیوز: «سعد الجابری»، از مقامات بلندپایه دستگاه امنیتی عربستان، از مهمترین عناصر این سازمان و رابط امنیتی این دستگاه با ایالات متحده بود که در سال 2017 پس از آنکه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، او را که در کانادا به سر می برد به ریاض فراخواند متواری شد.

«خالد الجابری»، پسر سعد الجابری در مصاحبه با «نیویورک تایمز» گفته که مقامات امنیتی عربستان از ماه مارس گذشته دو فرزند او (نوه های سعد الجابری) و یکی از برادرنش (پسر سعد) را بازداشت کرده اند تا الجابری را  به بازگشتن به کشور وادار کنند.

خالد الجابری که خود در کانادا به حرفه پزشکی مشغول است تأکید کرد که هیچ اطلاعاتی درباره افراد بازداشت شده و حتی اینکه آنها زنده یا مرده اند وجود ندارد.

«جرالد فرشتاین»، معاون رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در واشنگتن، تأکید می کند که در زمانی که در مقام سفارت امریکا در یمن فعالیت می کرده با الجابری آشنا شده و در بسیاری از پرونده های حساس مشترک با وی همکاری کرده است.

الجابری مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه ادینبرو اسکاتلند دارد و به مدت چهار دهه کارمند وزارت کشور عربستان بوده و به رتبه سرتیپی رسیده است و او را دست راست «محمد بن نایف» در زمان وزارتش می خوانند.

او روابط بسیار نزدیکی با مقامات امنیتی امریکا و انگلستان داشته و گفته می شود که در مبارزه با القاعده و تأمین امنیت تأسیسات نفتی عربستان نقش مهمی داشته است.

انتشار اسناد ویکیلیکس نیز نشان دهنده مطرح شدن نام وی در بسیاری مسائل مربوط به عراق، یمن، افغانستان، و برنامه های منطقه ای ایران بود.

گفته می شود که وی در سال 2015 قربانی نزاع محمد بن سلمان و محمد بن نایف، ولیعهد معزول و وزیر کشور سابق عربستان، بر سر قدرت در عربستان شد. او پس از اعلام برکناری محمد بن نایف از ولایتعهدی، به کانادا رفت.

مقامات امریکایی می گویند که تلاش ولیعهد عربستان برای بازگرداندن الجابری به داخل کشور به علت اطلاعات گسترده ای است که او به آنها دسترسی داشته و بن سلمان نگران درز کردن آنها به خارج است.

«بروس ریدل»، کارشناس امنیتی در دستگاه اطلاعات امریکا، تأکید می کند که دوره طولانی حضور الجابری در دستگاه امنیتی عربستان او را به صندوق اسرار نظام تبدیل کرده که اطلاعات مهمی درباره افراد خاندان سلطنتی دارد.

ازسوی دیگر، یک مقام امریکایی و یک مقام عربستانی که نخواسته اند نامشان فاش شود تأکید کرده اند که اتهام الجابری کسب نامشروع اموال است و بن سلمان در پی بازگرداندن ثروت او به کشور است.

هفته گذشته، عربستان سعودی «عبدالرحمان الجابری»، استاد مهندسی برق و برادر سعد الجابری را نیز بازداشت کرد.

خانواده الجابری ضمن ابراز نگرانی عمیق از نامشخص بودن سرنوشت اعضای خانواده که در عربستان دستگیر شده اند، یک شرکت فشار رسانه ای را برای فعالیت جهت آزادسازی بستگانشان استخدام کرده اند.

منبع
نیویورک تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا