خبر اولسیاسی

آیا ائتلاف بین المللی اقدام به عملیات نظامی علیه نيروهاي نزديك به ایران در شرق سوریه خواهد کرد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد امریکا درصدد این است که پس از پایان بحران کرونا عملیات های نظامی خود علیه شبه نظامیان ایران در شرق سوریه را که با هدف بازکردن گذرگاه زمینی از تهران تا سواحل مدیترانه در این مناطق حضور دارند، آغاز کند.

میدل ایست نیوز: داده ها و اطلاعاتی نشان می دهد که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری امریکا در سوریه درصدد است با کمک نیروهای معارض سوری که مورد حمایت خود هستند، عملیات نظامی گسترده ای را علیه نیروهای ایرانی در شرق سوریه انجام دهد.

نیروهای معارض سوری هر از چند گاهی مواضع شبه نظامیان ایرانی در سوریه را که با هدف بازکردن گذرگاه زمینی از تهران تا سواحل مدیترانه از طریق عراق و سوریه در شرق سوریه مستقر هستند، هدف حملات خود قرار می دهند.

برخی منابع آگاه در گروه های نظامی مورد حمایت امریکا در گفت وگویی با «العربی الجدید» گفتند: «امریکایی ها قبل از عید فطر نشستی در پایگاه «التنف» متعلق به ائتلاف بین المللی در مرز سوریه با عراق با فرماندهان گروه های معارض سوری که در این پایگاه یا منطقه معروف به 55 حضور داشته و مورد حمایت ائتلاف بین المللی هستند، برگزار کردند.»

این منابع اشاره کردند که امریکایی ها هدف از این نشست را آشنایی با فرماندهان عنوان کردند اما منابع مذکور گفتند: «متوجه شدیم ائتلاف بین المللی نقشه هایی برای بازگشایی دو جبهه جنگ با اتکا بر این نیروهای معارض دارد، جبهه اول علیه عناصر داعش در صحرای سوریه و جبهه دوم علیه شبه نظامیان ایران در حومه شرقی دیرالزور در جنوب رود فرات است.»

این منابع آگاه احتمال دادند ائتلاف بین المللی پس از پایان بحران کرونا اقدام نظامی خود را از طریق زمینی علیه شبه نظامیان ایران در شرق سوریه آغاز کند.

منابع مذکور اشاره کردند که هنوز این تنش به صورت کامل مشخص نشده است اما معتقدیم ائتلاف بین المللی در آینده فقط به حملات هوایی به ده ها گروه شبه نظامی ایران به صورت مستقیم اکتفا نخواهد کرد.

آنها اعلام کردند واشنگتن حضور دائمی ایران در شرق سوریه را نخواهد پذیرفت و اجازه نخواهد داد ایران به اقدامات خود برای بازگشایی گذرگاهی زمینی از ایران به سواحل مدیترانه از طریق عراق و سوریه ادامه دهد.

شبه نظامیان ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران ایران به صورت مستقیم بر مناطق میان دو شهر المیادین و البوکمال در حومه شرقی دیرالزور تسلط دارند. این نیروها پایگاه های نظامی از جمله: «امام علی (ع)» در آن منطقه دارند که هر از چند گاهی توسط هواپیماهای ائتلاف بین المللی یا جنگنده های اسرائیلی هدف حمله قرار می گیرد.

نفوذ ایران در این منطقه بسیار بیشتر از آنچه تصور می شود است از آنجا که در اکتبر 2019 گذرگاه مرزی البوکمال با عراق را که بیش از 7 سال بسته بود بازگشایی کرد که این اقدام نشان از تسلط و نفوذ کامل ایران در شرق سوریه دارد.

«مضر حماد الاسعد»، روزنامه نگار و عضو شورای عشایر و قبائل سوریه در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «امریکا در صدد تشکیل ارتشی عربی در شرق سوریه و به دور از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) دارد که وظیفه آن مبارزه با شبه نظامیان ایران در استان دیرالزور باشد.

وی اشاره کرد که امریکا اخیرا نشستی با شیوخ عشایر و قبیله های عربی از جمله «العقیدات»، «البقارة» و «الجبور» داشته تا با همکاری آنها ارتش عربی را تشکیل داده و منطقه را از حضور ایرانی ها یا نیروهای نظام سوریه پاک کند.

الاسعد اشاره کرد که مسئولیت های این ارتش، اداره مناطق میان حومه جنوبی الحسکة تا حومه شرقی دیرالزور به دور از نیروهای خودمختار کرد است.

الاسعد افزود که هواپیماهای ائتلاف بین المللی تقریبا هر روز اماکن حضور نیروهای شبه نظامی ایران علاوه بر مناطق میان تسلط قسد و تسلط شبه نظامیان ایران را نیز بمباران می کند.

پیش از این برخی محافل معارض سوری اخباری مبنی بر سعی امریکا برای ایجاد پیمانی میان گروه های معارض سوریه در صحرای سوریه و نیروهای قسد برای مبارزه با شبه نظامیان ایران در شرق سوریه منتشر کرده بودند.

به نظر «ادریس نعسان»، نویسنده سوری نزدیک به نیروهای خودمختار کرد نیازی به عملیات نظامی مشترک میان قسد و ائتلاف بین المللی علیه شبه نظامیان ایران نیست.

نعسان اشاره کرد که شبه نظامیان ایران در مناطق تحت کنترل روسیه یا نظام سوریه هستند که هر  زمان از مرزهای تحت کنترل خود خارج شده یا تهدیدی برای نیروهای قدس یا پایگاه های ائتلاف بین المللی باشند، توسط آنها بمباران می شوند.

نیروهای قسد بر اکثر مناطق شرقی رود فرات از جمله حومه شرقی دیرالزور در شمال رود فرات، در مقابل منطقه تحت کنترل شبه نظامیان ایران حضور دارند.

قسمت شمالی رود فرات با نام الجزیرة شناخته می شود که از لحاظ جغرافیایی در استان الحسکة قرار دارد در حالی که به قسمت جنوبی رود فرات نیز الشامیة گفته می شود که از عمق صحرای سوریه امتداد دارد.

استان دیرالزور دومین استان بزرگ سوریه از لحاظ مساحت است که بیش از 33 هزار کیلومتر مساحت دارد و از غرب با استان الرقة از شمال با استان الحسکة از جنوب با صحرای سوریه و از شرق با عراق هم مرز است.

استان دیرالزور چاه ها و میادین نفت و گاز بسیاری در خود دارد به خصوص در شمال رود فرات در همان مکانی که امریکا بر آن تسلط دارد و ثروت نفتی شرق و شمال شرق سوریه را کنترل می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا