خبر اولسیاسی

دو اولویت اصلی کاظمی پس از ارزیابی 21 روز کارنامه وی

می توان گفت در وهله نخست مصطفی الکاظمی امنیت و خدمات را در راس امور قرار داده و برای رسیدن به دستاوردهای مهم در این دو بخش بیش از هر چیز دیگری تلاش می کند.  

میدل ایست نیوز: طی حدود 21 روزی که از آغاز به کار دولت مصطفی الکاظمی گذشته است، می توان به این برآورد رسید که اولویت های او در یک سال پیش روی نخست وزیری اش چیستند.

کاظمی تنها سه روز بعد از انتصابش به سمت نخست وزیری، عبدالوهاب الساعدی را به همکاری فراخواند و او را به سمت ریاست دستگاه مبارزه با عراق منصوب کرد. او با این کار سه هدف را دنبال می کرد، اول آرام کردن فضای ملتهب اجتماعی که برکناری او توسط عادل عبدالمهدی در اواخر سپتامبر سال گذشته میلادی جرقه تظاهرات مردمی در اول اکتبر را زد. دوم آغاز جدی مبارزه با تروریسم داعش که ساعدی سابقه درخشانی در مبارزه با آن داشت تا آنجا که در قدردانی از او مجسمه ای در موصل برپا شده بود. سوم، از آنجا که معروف است ساعدی مورد حمایت کامل امریکایی هاست این پیام را به آنها رساند که آماده همکاری با آنها با هدف آرام کردن فضای سیاسی کشور در تعاملات خارجی و همچنین خودداری از ورود عراق به صحنه تسویه حساب های منطقه ای است. از سرگیری فعالیت های ائتلاف مبارزه با تروریسم و همکاری امنیتی آن با دستگاه امنیتی عراق بعد از وقفه ای چند ماهه که اتفاقا به بمباران مواضع داعش در عراق در روزهای اخیر انجامید شاهدی بر این ادعاست.

بعد از آن کاظمی به وزارت دفاع رفت، سپس راهی وزارت کشور شد و یک روز بعد از آن در میان الحشد الشعبی حاضر شد و در یک حرکت نمادین لباس رزمی این سازمان را به تن کرد.

این چهار حرکت کاظمی که می توان آن را حرکتی امنیتی توصیف کرد، بیانگر این واقعیت است که اولویت کاظمی قبل از هر چیز امنیت و مبارزه با تروریسم است. در اثبات این ادعا ظرف دو هفته گذشته مبارزه جدی با داعش آغاز شده، ضدحمله سنگینی علیه آن به عمل آمده است، طرح های ویرانگر آن در سامراء و الانبار خنثی شده اند و ظرف پنج روز گذشته سران این تشکیلات تروریستی از جمله معاون ابوبکر بغدادی، والی عراق و مسئول رسانه ای این شبکه تروریستی کشته و دستگیر شده اند.

در کنار این تحرکات کاظمی دو اقدام مهم دیگر نیز انجام داد. اول از همه به سازمان نظام بازنشستگی رفت و از نزدیک عملیات رفق و فتق امور بازنشستگان و مستمری بگیران را پیگیری کرد. او از همانجا اعلام کرد دیگر هیچ وقت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران به تاخیر نخواهد افتاد.

همچنین به وزارت برق رفت و از نزدیک چگونگی تامین انرژی الکتریسیته مورد نیاز کشور را که معضل همیشگی برای دولت های عراق به ویژه در فصل تابستان بوده است، پیگیری کرد. این نشان می دهد که اولویت دوم کاظمی خدمات است.

پس می توان گفت در وهله نخست مصطفی الکاظمی امنیت و خدمات را در راس امور قرار داده و برای رسیدن به دستاوردهای مهم در این دو بخش بیش از هر چیز دیگری تلاش می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا