خبر اولسیاسی

نماینده پارلمان عراق: گروه‌های سیاسی شیعی و سنی بر سر برکناری «محمد الحلبوسی» اجماع دارند

«باسم الخشان» نماینده مستقل پارلمان عراق از وجود اجماع شیعی و سنی برای برکناری «محمد الحلبوسی» خبر داد.

میدل ایست نیوز: «باسم الخشان»، نماینده مستقل پارلمان عراق از وجود اجماع شیعی و سنی برای برکناری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان این کشور خبر داد.

الخشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: «الحلبوسی از رهگذر تک‌روی در تصمیم‌گیری، پارلمان را ربوده است، امری که فراکسیون‌های سیاسی را به توافق بر سر برکناری وی سوق داده است.»

وی با بیان اینکه گروه‌های سیاسی شیعی و سنی بر برکناری الحلبوسی هم‌داستان هستند، اظهار داشت: «وی در مدیریت پارلمان رفتارهای اشتباهی داشته است همچنین او مسبب تعطیلی چندین ماهه پارلمان بدون وجود هیچ گونه توجیه قانونی است.»

این عضو پارلمان عراق در پایان اظهار داشت: «برکناری الحلبوسی پیش از تکمیل وزارتخانه‌های باقی مانده دولت الکاظمی صورت خواهد گرفت.»

«جواد الموسوی»، عضو ائتلاف سائرون پیشتر از جمع‌آوری امضای 130 نماینده پارلمان برای برکناری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان خبر داده بود.

در همین رابطه، به گفته یک نماینده شاخص مجلس که نخواسته نامش فاش شود تحرکات برای کنار گذاشتن الحلبوسی جدا از جمع آوری امضا، با تلاش برای ایجاد جبهه ای متحد با حضور نیروهای سیاسی متعدد همراه است و همزمان فعالیت های گسترده رسانه ای برای تخریب شخصیت الحلبوسی آغاز شده است.

این نماینده تأکید کرد که ائتلاف سائرون عزم خود را برای تغییر رئیس مجلس جزم کرده و افزود که این ائتلاف منتظر ازسرگیری جلسات مجلس برای اقدام رسمی در این باره است.

به گفته این نماینده، نمایندگانی از ائتلاف فتح و چند ائتلاف دیگر مجلس نیز بر حمایت خود از این اقدام تأکید کرده اند.

«صادق السلیطی»، نماینده ائتلاف سائرون در مجلس، گفت که پس از تغییرات لازم در قوه مجریه و رأی اعتماد به دولت جدید، طبیعی است که شاهد تغییراتی در سطح هیئت رئیسه مجلس نیز باشیم.

در مقابل یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد الحلبوسی تماس هایی با برخی سران فراکسیون های سیاسی موثر از جمله «هادی العامری»، رهبر ائتلاف فتح، «نوری المالکی»، رهبر ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی»، رهبر ائتلاف نصر و برخی از سران کرد علاوه بر فراکسیون های دیگر برای جلب حمایت آنها داشته است.

این فراکسیون ها در حال حاضر بر سر حمایت از الحلبوسی اجماع دارند چرا که معتقدند انگیزه های شخصی در پشت پرده تحرکات ائتلاف سائرون و سایر نمایندگان برای برکناری الحلبوسی وجود دارد.

نماینده بارز پارلمان عراق افزود که الحلبوسی تماسی با سران ائتلاف سائرون برقرار نکرد چرا که مطمئن شد آنها از موضع خود برای برکناری وی عقب نشینی نخواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا