خبر اولسیاسی

تماس های محرمانه عربستان با اسرائیل و امریکا درباره نقش عربستان در بیت المقدس

اردن به اسرائیل و امریکا پیغام داده که حاضر است با ورود نمایندگانی از عربستان سعودی در شورای اوقاف اسلامی قدس موافقت کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «یسرائیل هیوم» در گزارشی از تماس های محرمانه میان ریاض و تل آویو با هدف اعطای نقشی به ریاض در اداره اوقاف اسلامی در قدس ازجمله مسجد الاقصی خبر داد.

این روزنامه به نقل از دیپلمات های بلندپایه عربستانی خبر داد که «در حال حاضر مذاکرات حساس و فوق محرمانه ای در سطح مقامات بلندپایه میان امریکا و اسرائیل و عربستان در جریان است.

در این گزارش به نقل از یک منبع بلندپایه عربستانی تأکید شده که تا چند ماه پیش اردن با هرگونه تغییر در شورای اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی به شدت مخالفت می کرد اما پس از شدت گرفتن نقش ترکیه در قدس و مسجد الاقصی مواضع اردن تغییر کرده و اخیرا برخلاف معاهده اسلو اجازه عضویت نمایندگان فلسطین در این شورا را هم داده است.

این گزارش افزوده که ورود این فلسطینیان به شورای مزبور راه را برای ایران و ترکیه نیز باز کرده که ازطریق نهادهای خیریه در قدس فعالیت می کنند.

این روزنامه مدعی شده که پس از این وضعیت اردن به اسرائیل و امریکا پیغام داده که حاضر است از مواضع شدید خود کوتاه بیاید و با ورود نمایندگانی از عربستان سعودی در این شورا موافقت کند به شرطی که این موضوع به جایگاه اردن در شورا آسیب نزند. اردن با این پیشنهاد در پی آن است که اموال عربستان وارد این منطقه شود و گروه های وابسته به ترکیه تضعیف شوند.

یک دیپلمات بلندپایه عرب نیز به این روزنامه گفته که اگر اردن نگران است که افزایش فعالیت ترکیه به تدریج باعث کاهش نقش و وزن اردن در قدس شود.

براساس معاهدات بین المللی اداره اماکن مقدس اسلامی در قدس بر عهده اردن است.

اردن برای بستن راه به روی رؤیاهای «رجب طیب اردوغان»، نیازمند پول و تأثیر عربستان است و منافع اسرائیل و امریکا هم چنین چیزی را لازم می آورد چون چنین چیزی در راستای تلاش های آن دو برای جلب حمایت عربستان و در پی آن امارات و بحرین از پروژه موسوم به معامله قرن است.

این منبع افزوده که هنوز نمی توان گفت که این طرح به مرحله اجرا رسیده است و تأکید کرده که در حال حاضر هدف فقط آن است که نماینده ای از عربستان به عنوان عضو ناظر به شورا اضافه شود تا جایگاه منحصربه فرد اردن در شورا آسیب نبیند.

این تحولات پس از آن انجام می شود که نتانیاهو در آغاز فعالیت دولتش اعلام کرد که از ماه ژوئیه آینده مذاکرات برای «بسط سلطه اسرائیل» بر شهرک های یهودی و غور اردن در کرانه باختری را آغاز خواهد کرد.

منبع
یسرائیل هیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا