خبر اولسیاسی

ساختار و فرماندهان جدید داعش در عراق در سال 2020

یک کارشناس مسائل امنیتی و نظامی در عراق درباره گروه تروریستی داعش در سال 2020 و ساختار و فرماندهان جدید آن در عراق توضیحاتی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «هشام الهاشمی»، کارشناس مسائل امنیتی و نظامی در عراق یادداشتی در مرکز پژوهش ها و برنامه ریزی «البیان»، درباره گروه تروریستی داعش در سال 2020 و ساختار و فرماندهان جدید آن در عراق نوشت.

به اعتقاد الهاشمی گروه تروریستی داعش پس از آنکه در سال گذشته کنترل خود را در اکثر مناطق از دست داد، ساختار خود را اصلاح کرد.

در ویدئویی که در سال 2016 منتشر شده بود، داعش جزئیات ساختار اداری خود را اعلام کرد که از 35 ولایت (استان) تشکیل می شود که 19 ولایت آن در سوریه و عراق است. داعش 14 دیوان (وزارت) و 5 اداره مسئول استان های دورافتاده، روابط عمومی و قبیله ای، پژوهش ها، مهاجرت و مسائل مرتبط با اعضای فوت شده یا اسیران داشت.

طی سال های 2017 تا 2019، تعداد 43 سرکرده معروف داعش از جمله ابوبکر البغدادی کشته شدند، در کنار این سرکرده های اصلی 79 فرمانده اصلی در سطح متوسط علاوه بر صدها فرمانده میدانی و لجستیکی نیز به هلاکت رسیدند.

از همه مهم تر این است که منابع اطلاعاتی عراق و امریکا تاکید کردند فرمانده جدید داعش ملقب به ابو ابراهیم القرشی با اسم حقیقی «امیر محمد سعید المولی» از اهالی تلعفر در شمال عراق است.

به گفته هشام الهاشمی اقلیت کمی از اعضای داعش در جنگ های فعال در مناطق شمالی و مرکزی عراق شرکت داشتند.

وی اشاره کرد که تحت فرماندهی خلیفه جدید داعش دو کمیته بلند پایه وجود دارد: کمیته شورای مشورتی متشکل از 5 عضو به ریاست «الحاج جمعه عواد البدری»، برادر البغدادی و کمیته نمایندگان متشکل از 5 عضو به ریاست سامی جاسم الجبوری که هر عضو در این کمیته مسئول یکی از پرونده های امنیتی، پناهگاه های ایمن، امور دینی، رسانه و تامین مالی هستند.

کارشناس مسائل امنیتی عراق یکی از تغییرات قابل ملاحظه داعش را این می داند که کمیته نمایندگان در جهت عدم مرکزیت استان های مختلف در سطح محلی و کاهش انفجار های انتحاری به پایین ترین سطح اقدام کرد، استان هایی که شبه مستقل و دارای خودکفایی مالی بودند.

اما داعش در حال حاضر 14 ولایت، 5 وزارت و یک اداره (مهاجرت و مدیریت ولایت های دورافتاده) دارد.

داعش در اوج خود در سوریه و عراق در سال 2014، 36 هزار عضو در سه ارتش الخلافة، الاسرة و دابق داشت.

طی درگیری های اخیر داعش در دره رود فرات تعداد نیروهای داعش کاهش یافت به و یک ارتش به اسم خالد تبدیل شد که تعداد اعضای آن 4 هزار نفر بود. امروز داعش 3500 الی 4 هزار عضو فعال و 8 هزار عضو غیرفعال در 11 استان عراق دارد که از میان اعضای فعال آن 2 هزار عضو در مجموعه «مثلث های مرگ» (مناطقی که عناصر داعش در آن متمرکزند) در مناطق مختلف کشور متمرکز هستند.

به گفته الهاشمی وظیفه این ساختار جدید، جابجایی، عملیات های امنیتی، تامین مالی، استخدام و ایجاد پناهگاه های ایمن است.

داعش در حال حاضر 50 عضو در مرکز استان های صلاح الدین و بغداد، 100 عضو در نینوا، 75 عضو در دیالی، 50 عضو در کرکوک و جنوب عراق و الانبار دارد.

الهاشمی گفت که داعش همچنان از برخی روش های قدیمی برای ارتباطات داخلی خود استفاده می کند به عنوان مثال از روش نامه نگاری میان ولایت های مختلف و فرماندهان در هر ولایت و از روش شفاهی برای بخش های مختلف داخل هر ولایت استفاده می کند، مسئولان داعش در نامه ها با اسم رابط شناخته می شوند، این روش ها به عنوان نقطه ضعف های داعش محسوب می شوند که موجب مشکلات بسیاری شده اند از آنجا که در رساندن اطلاعات تاخیر دارند و همچنین موجب دستگیری یا کشته شدن فرماندهان بزرگ شده اند، از این رو داعش سازوکار های ارتباطات داخلی را تسهیل و استفاده از تکنولوژی را محدود کرد.

این تغییرات این فرصت را به داعش داد تا جنبش از دست رفته و تمرکز خود بر اهدافش را مجددا بازیابد.

داعش در مناطق سنی نشین از استراتژی دوگانه برای ترساندن و صلح با جامعه محلی استفاده می کند زیرا منتظر هرج ومرج مجدد یا خروج نیروهای بین المللی مبارزه با تروریسم است.

منبع
مرکز بیان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا