خبر اولسیاسی

مصطفی الکاظمی واحد ویژه ای برای تحقیقات درباره کشتن تظاهرات کنندگان عراق تشکیل داد

یک مسئول عراقی اعلام کرد مصطفی الکاظمی واحد ویژه ای برای تحقیقات درخصوص کشتن تظاهرات کنندگان در عراق متشکل از قضات و بازپرسان و با نظارت مستقیم خود تشکیل داده است.

میدل ایست نیوز: یک مسئول عراقی گفت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق واحد ویژه ای برای تحقیقات در خصوص کشتن تظاهرات کنندگان متشکل از قضات و بازپرسان و با نظارت مستقیم خود تشکیل داده است.

این واحد ویژه قرار است تحقیقات جدیدی را در همه مناطق تظاهرات و شامل همه دستگاه های امنیتی که در مقابله با تظاهرات کنندگان بودند آغاز کند.

این در حالی است که پیشتر الکاظمی اعلام کرده بود قصد دارد پرونده تحقیق در خصوص سرکوب تظاهرات کنندگان را دوباره به جریان بیاندازد، تظاهراتی که نزدیک به 700 جان باخته در بغداد و جنوب و مرکز عراق، و نزدیک به 27 هزار مجروح از زمان آغاز اعتراضات در 1 اکتبر داشته است.

پرونده تحقیق درباره کشتن تظاهرات کنندگان از زمان آغاز تظاهرات از بحث برانگیز ترین پرونده های کشور به علت اتهاماتی مبنی بر دست داشتن شبه نظامیان نزدیک به ایران در سرکوب تظاهرات با چراغ سبز «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر سابق عراق علاوه بر دست داشتن تعدادی از مقامات بلند پایه در دفتر عبدالمهدی است.

یک مسئول در دفتر الکاظمی اعلام کرد که وی واحد ویژه ای برای تحقیقات در خصوص کشتن تظاهرات کنندگان تشکیل داده که به زودی کار خود را آغاز می کند.

این بخش قرار است تحقیقات خود را درباره علت استفاده از شلیک مستقیم، شلیک گازهای کشنده و عملیات های دستگیری خارج از شهر آغاز کند.

یک مسئول در گفت وگویی با روزنامه «العربی الجدید»، گفت: «این واحد تحقیقات قرار نیست نتایج کمیته اولیه تحقیقات به ریاست وزیر سابق برنامه ریزی عراق و کمیته های پارلمان را نادیده بگیرد اما تحقیقات خود را درباره پرونده های بزرگ و حساسی مانند کشتن تظاهرات کنندگان الناصریة و پل العشرین در نجف، الخلانی در بغداد و میدان التربیة در کربلا از ابتدا آغاز می کند.»

وی توضیح داد طی مدت حداکثر 90 روز نتایج تحقیقات که شامل شخصیت های بارزی در دولت عبدالمهدی نیز می شود به دستگاه قضایی تحویل داده خواهد شد.

مسئول مذکور افزود واحد تحقیقات هنوز کار خود را به علت وضعیت دولت و تکمیل نشدن کابینه و اختلافات سیاسی آغاز نکرده است.

بنا به گزارشات پزشکی و امنیتی عراق نزدیک به 700 عراقی در تظاهرات عراق به آتش نیروهای امنیتی و مسلح کشته شدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا