خبر اولسیاسی

هشدار اسرائیل نسبت به پیامدهای خروج امریکا از عراق/تل آویو از گسترش نفوذ ایران در عراق نگران است

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل نسبت به خطر خروج امریکا از عراق و فرصت دادن به ایران برای گسترش نفوذ خود در عراق با توجه به اینکه تهدید مستقیمی برای منافع استراتژیک اسرائیل محسوب می شود هشدار داد.

میدل ایست نیوز: مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل نسبت به خطر خروج امریکا از عراق و فرصت دادن به ایران برای گسترش نفوذ خود در عراق با توجه به اینکه تهدید مستقیمی برای منافع استراتژیک اسرائیل محسوب می شود هشدار داد.

در گزارشی که «الداد شفیط» تهیه کرده است اشاره شده در صورتی که مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق به این نتیجه برسد که امریکا باید عراق را ترک کند، این به معنای فراهم کردن زمینه برای ایران و تامین محیطی مناسب برای تقویت گسترده نفوذ خود در عراق است.

شفیط معتقد است نخست وزیری مصطفی الکاظمی که رئیس سابق دستگاه اطلاعات عراق بوده فرصتی به امریکا داده تا حضور و نفوذ خود در عراق را تثبیت کند، اما سرنوشت حضور امریکا به نتایج مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن بستگی دارد.

وی توضیح داد خروج امریکا از عراق یعنی به ایران اجازه داده شود از شبه نظامیان طرفدار خود برای تقویت حضور نظامی و اقتصادیش استفاده کند.

شفیط تاکید کرد که به نفع اسرائیل است که مذاکرات استراتژیک با توافق میان دولت ترامپ و مصطفی الکاظمی بر سر حضور و ادامه فعالیت امریکایی ها در خاک عراق به پایان برسد.

این پژوهشگر از مقامات اسرائیل خواست مذاکرات گسترده ای با دولت امریکا قبل از مذاکره استراتژیک با عراق آغاز کند تا نتایج این مذاکرات در خدمت منافع تل آویو باشد.

وی از اسرائیل خواست نسبت به هر تصمیمی برای عملیات نظامی در عراق قبل از پایان مذاکرات بازنگری کند چرا که این عملیات ها بر نتایج مذاکرات و همچنین منافع امریکا در عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت.

شفیط در ادامه گفت که اگر نتیجه مذاکرات خروج امریکا از عراق بود کشورهای خلیجی و مشخصا عربستان باید با حضور ایران در عراق مقابله کند و پروژه های اقتصادی در داخل عراق در دست بگیرد تا تعادل برای حضور ایران به وجود بیاید.

وی توضیح داد آنچه امور را سخت تر می کند این است که حضور امریکا در عراق تابع تناقض منافع استراتژیک امریکا و محاسبات دولت ترامپ است از آنجایی که امریکا به دنبال حضور نظامی در عراق به عنوان یکی از مطالبات خود برای تحقق منافعش در خاورمیانه از جمله مقابله با ایران و تضمین ثبات امنیتی در خلیج و مبارزه با داعش است اما دولت ترامپ به سمت کاهش حضور نظامی امریکا در منطقه گرایش دارد.

به نظر شفیط بعید نیست امریکا پس از خروج نیروهایش از افغانستان نیروهای خود را از عراق نیز خارج کند چرا که سفیر امریکا در بغداد نیز در فوریه به یکی از نامزدهای نخست وزیری گفته بوده امریکا برای خروج نیروهایش از عراق طی دو سال آینده برنامه ریزی می کند.

مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل اشاره کرد که ترور سردار سلیمانی توسط امریکا نه تنها جلوی انگیزه ایران در ادامه تمرکز نظامی خود در عراق را نگرفته بلکه این موضوع شبه نظامیان مرتبط با ایران را به حمله به مواضع امریکایی واداشته است.

این مرکز توضیح داد تشویق ایران به هدف قرار دادن مواضع امریکا در عراق در چارچوب تلاش آن برای تحقق هدف استراتژیکش مبنی بر اخراج نیروهای امریکایی از عراق انجام می شود.

امریکا به حملات گروه های شبه نظامی پاسخ داده اما از پاسخی که موجب تنش و درگیری با تهران شود خودداری کرده است.

شفیط بیان کرد نیروهای امریکایی هیچ عملیات نظامی مستقیمی انجام نمی دهند و به آموزش نیروهای نظامی عراق و پشتیبانی از آنها به خصوص پشتیبانی تکنولوژیک اکتفا کرده اند.

مرکز پزوهش های امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد داعش دیگر در عراق تسلط ندارد اما از وضعیت عدم ثبات داخلی برای شروع حملات خود از طریق تاکتیک «بزن در رو» سوء استفاده می کند.

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اجرای عملیات در خاک عراق برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه اقرار کرده است.

شایان ذکر است اطلاعات اسرائیل نسبت به امکان استفاده نیروهای شبه نظامی طرفدار ایران از منطقه غرب عراق برای حملات موشکی به خاک اسرائیل هشدار داده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا