اقتصادیخبر اول

موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار مالی: کشورهای شورای همکاری با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه هستند

موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار مالی اعلام کرد کشورهای عضو شورای همکاری در سایه شوک دوسویه ناشی از سقوط شدید بهای نفت و همه‌گیری کرونا با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه هستند.

میدل ایست نیوز: موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار مالی اعلام کرد کشورهای عضو شورای همکاری در سایه شوک دوسویه ناشی از سقوط شدید بهای نفت و همه‌گیری کرونا با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه هستند، این موسسه همچنین پیش‌بینی کرد اقتصاد در سال 2021 به دوره رشد خود بازگردد.

موسسه مذکور افزود میزان تولید ناخالص ملی کشورهای عضو شورای همکاری علیرغم برخی شاخص‌های موفقیت‌آمیز در مهار شیوع کرونا و کاهش برخی محدودیت‌ها در هفته‌های اخیر عموما %4.4 در سال جاری دچار رکود و انقباض خواهد بود.

طبق جدیدترین پیش‌بینی موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار مالی، تولید ناخالص داخلی حوزه نفت در کشورهای شورای همکاری رکود%5.3 را در نتیجه تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت ثبت خواهد کرد و همچنین اقتصاد غیرنفتی به دلیل اقدامات مربوط به مهار کرونا و کاهش بهای نفت و هزینه‌های عمومی شاهد رکود %3.8 خواهد بود.

این موسسه مالی افزود: اقدامات مربوط به کاهش هزینه عمومی که دولت‌های منطقه در پیش گرفته اند می تواند از گسترش کسری بودجه جلوگیری و بخشی از کاهش صادرات نفت را جبران کند اما در مقابل قابل پیش بینی است که میزان کسری مالی 10.3درصد افزایش یابد به طوری که کشورهای مذکور که در سال گذشته 88 میلیارد دلار مازاد بودجه به ثبت رسانده بودند در سال جاری 33 میلیارد دلار کسری خواهند داشت.

گزارش موسسه مالی نام برده همچنین پیش بینی کرد که مجموع ذخایر ارزی کشورهای شورای همکاری به میزان 133 میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد و به مبلغ 2 تریلیون و ششصد میلیارد دلار برسد.

بانک مرکزی عربستان پیشتر در تازه‌ترین آمار خود از کاهش 5.2 درصدی ذخایر ارزی خود در ماه آوریل خبر داد تا میزان این ذخایر به 448 میلیارد دلار برسد.

نظام بانکی قوی

طبق گزارش موسسه جهانی رتبه‌بندی اعتبار مالی، نظام بانکی کشورهای نام برده در سایه توان نقدینگی، سرمایه و کاهش نسبی وام‌های بانکی، قوی باقی می ماند و اقدامات مقامات این کشورها در حمایت از نقدینگی با هدف تقویت بانک‌ها به 4درصد تولید ناخالص داخلی یعنی 54 میلیارد دلار می رسد.

بانک مرکزی عربستان روز گذشته از تزریق 13.3 میلیارد دلار اضافی در نظام بانکی برای کمک به این موسسات به منظور حمایت از بخش خصوصی در پی کاهش شدید درآمدهای این بخش خبر داد.

تولید ناخالص داخلی عربستان به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه شاهد رکود 4% است و میزان کسری بودجه در سال جاری به میزان 13% رشد خواهد داشت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا