خبر اولسیاسی

ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق و سوریه؛ اتهام تبدیل این دو کشور به صحنه آزمایش های نظامی

برخی طرف های پارلمانی و سیاسی عراق ائتلاف بین المللی ضد داعش را به مشارکت در تبدیل عراق و سوریه به صحنه ای برای کسب تجربه و استفاده از موشک ها و سلاح های جدید خود متهم کردند.

میدل ایست نیوز: چند روزی مانده به آغاز مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق برای بررسی پرونده هایی که دو طرف هدف از آن را بهبود روابط فیمابین اعلام می کنند برخی طرف های پارلمانی و سیاسی عراق پرونده قربانیان حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش را به راه انداختند.

این افراد ائتلاف بین المللی ضد داعش را به مشارکت در تبدیل عراق و سوریه به صحنه ای برای کسب تجربه و استفاده از موشک ها و سلاح های جدید خود متهم کردند.

طرف های پارلمانی و سیاسی عراق همچنین معتقدند ائتلاف بین المللی سوریه و عراق را به منطقه ای برای آموزش نیروهای خود در محیط حقیقی جنگ تبدیل کرده که این امر موجب افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی در این دو کشور شده است.

مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق با هدف بررسی برخی پرونده ها من جمله حضور امریکا در عراق، حمایت نیروهای امریکایی از نیروهای عراقی، نفوذ ایران و برخی مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی دیگر در ماه جاری انجام می شود.

در 5 سپتامبر 2014 ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری امریکا در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» پس از تسلط گسترده داعش بر مساحت وسیعی از عراق و برخی شهرها در شمال و شرق سوریه تاسیس شد.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و استرالیا از کشورهای ابتدایی بودند که به این ائتلاف پیوستند.

کشورهای عضو ائتلاف در 7 سپتامبر 2014 اولین حملات خود را با هدف تضعیف داعش، شکست نهایی آن و ویران کردن زیر ساخت های اقتصادی و مالی آن انجام دادند.

جلوگیری از عبور و مرور تروریست ها از مرزها، حمایت از ثبات و خدمات عمومی اساسی در مناطق آزاد شده از دست داعش، علاوه بر جنگ رسانه ای در مقابل تبلیغات داعش از دیگر ماموریت های ائتلاف بین المللی ضد داعش در بود.

ائتلاف بین المللی در بیانیه ای در ماه مارس 2019 اعتراف کرد مسئولیت کشته شدن 1257 غیرنظامی در سوریه و عراق را طی 34 هزار حمله به مواضع داعش از سپتامبر 2014 تا فوریه سال گذشته برعهده دارد.

اما برخی  طرف های عراقی و سوری این آمار را قبول نداشته و آمار حقیقی قربانیان غیرنظامی را بسیار بیشتر از این تعداد می دانند.

به گفته برخی منابع سیاسی عراق در گفت وگو با روزنامه «العربی الجدید»، برخی فراکسیون های پارلمانی عراق برای به جریان انداختن پرونده بمباران اشتباه غیرنظامیان توسط عملیات های ائتلاف بین المللی در عراق به دولت مصطفی الکاظمی فشار می آورند.

این منابع تاکید کردند برخی طرف ها که فراکسیون ها آنها را طرف های خارجی دوست عراق می نامند اشاره کردند که برخی کشورها در ائتلاف بین المللی از سلاح ها و موشک های جدید خود در عراق و سوریه برای آزمایش استفاده کردند علاوه بر اینکه خلبان و نیروهایی را با هدف آموزش و انتقال تجربه آوردند که این امر ضریب خطا در جنگ ها را افزایش داد و منجر به کشته شدن بیشتر غیر نظامیان شد.

در همین راستا «کریم علیوی»، دبیر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «شواهدی وجود دارد که ثابت می کند برخی کشورها سلاح و تجهیزاتی به عراق و سوریه آوردند تا به بهانه جنگ با تروریسم برای اولین بار آنها را در این دو کشور آزمایش کنند و در راس این کشورها امریکاست که عراق را به منطقه ای برای آموزش نظامی خود به بهانه جنگ با داعش تبدیل کرده است.»

وی در ادامه افزود: «دولت عراق باید در این خصوص شکایت کند و تحقیقاتی در این رابطه به راه بیاندازد به خصوص اینکه استفاده از موشک و یا سلاحی برای اولین بار در منطقه ای غیرنظامی تفسیر دیگری به جز ناچیز شمردن و توهین به جان پاک شهروندان ندارد.»

علیوی جبران همه خسارت هایی که عراق در حملات اشتباه ائتلاف به اهداف غیر نظامی و کشته شدن قربانیان عراقی متحمل شد را خواستار شد.

از طرفی دیگر «کمال الحسناوی»، معاون دبیرکل جنبش «الابدال»، یکی از گروه های نظامی عراق تاکید کرد که عراق به صحنه ای برای آزمایش موشک ها و سلاح های جدید خود شده است.

وی اشاره کرد که این اقدامات در آینده بر محیط زیست و خود انسان ها تاثیر خواهد گذاشت علاوه بر اینکه جان صدها غیرنظامی را نیز گرفت.

الحسناوی در گفت گوی خود با العربی الجدید به خطاهای فاجعه بار ائتلاف بین المللی از طریق خلبانان و نیروهای جدید خود که به بهانه جنگ با داعش به عراق و سوریه آورده شده بودند اشاره کرد و گفت این اقدامات با عرف و قوانین بین المللی و انسانی در منافات دارد.

الحسناوی از مطالباتی از دولت و پارلمان عراق برای تحقیق در این موضوع و گرفتن غرامت مالی برای قربانیان این حملات خبر داد.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی و نظامی عراق اما برخلاف نظر دیگران معتقد است اشتباه های نظامی ائتلاف بین المللی اکثرش غیر عمد بوده و اشاره کرد که ائتلاف بین المللی خود به ایم خطاها اعتراف کرده و از طرف های متضرر خواست حقوق خود را از طریق مراجع رسمی مطالبه کنند.

الهاشمی اظهار داشت ائتلاف بین المللی از موشک های هوشمندی استفاده کرد که سابقا استفاده نکرده بود و این اقدام را باعث تحقق نتایج خوبی در جنگ با داعش عنوان کرد.

وی گفت که همه تحقیق ها، اطلاعات و پیگیری ها چه از سوی مقامات عراق یا ائتلاف بین المللی ثابت نکرده که ائتلاف از عراق به عنوان صحنه ای برای آموزش خلبانان و نیروهای جدید خود استفاده کرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا