خبر اولسیاسی

درگیری‌های ضددولتی در لبنان به خشونت کشیده شد

اعتراضات در لبنان برای فشار بر دولت برای اتخاذ اقدامات عملی در زمینه مبارزه با فساد و توقف فروپاشی اقتصادی، امروز از سر گرفته شد.

میدل ایست نیوز: اعتراضات در لبنان برای فشار بر دولت برای اتخاذ اقدامات عملی در زمینه مبارزه با فساد و توقف فروپاشی اقتصادی، از سر گرفته شد.

اعتراضات در بیروت، پایتخت لبنان شاهد تنش‌هایی بود که نیروهای ضدشورش را وادار به مداخله برای پایان دادن به برخی ناآرامی‎ها کرد همچنین نیروهای ارتش نیز برای ممانعت از بروز درگیری تظاهرات‌کنندگان با گروه‌های مخالف شعارهای سرداده شده وارد میدان الشهداء در مرکز بیروت شدند و معترضان را از مقابل ساختمان پارلمان در میانه پرتاب سنگ و گاز اشک‌آور دور کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان خواستار استعفای دولت، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و خلع سلاح گروه مسلح هستند.

لبنان در پی بحران اقتصادی عمیقی که کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داد، سال گذشته صحنه اعتراضات خیابانی گسترده‌ای بود که به استعفای «سعد حریری»، نخست‌وزیر کشور منجر شد. اما در ماه‌های گذشته با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، اعتراضات نیز فروکش کرده بود.

از عمر دولت جدید لبنان به رهبری «حسن دیاب»، اگرچه پنج ماه بیشتر نمی‌گذرد، با این شاخص‌ها گویای تشدید بحران اقتصادی است که این امر باعث شده تا معترضان بار دیگر به خیابان‌ها بیایند.

طبق گزارش پایگاه خبری النشرة، معترضان در میدان مرکزی بیروت تجمع کرده اما این تجمع در نهایت به خشونت انجامیده است، معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده و نیروهای امنیتی نیز با گاز اشک‌آور تلاش کرده‌اند آنها را متفرق کنند.

دیاب ژانویه امسال به نخست‌وزیری لبنان رسید و در حال رایزنی با سازمان‌ها و بانک‌های بین‌المللی برای دریافت کمک‌های مالی و وام است.

بدهی‌های دولت لبنان هم‌اکنون به حدود ۸۷ میلیارد دلار رسیده که ۵۰ درصد بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.

لبنان اخیرا برای نخستین بار اعلام کرد که قادر به پرداخت بدهی ۱.۲ میلیارد دلاری خود که سررسید آن گذشته است، نیست. دیاب نیز اخیرا نسبت به بروز قحطی و گرسنگی در کشور هشدار داد.

از اکتبر سال گذشته که اعتراضات در لبنان اوج گرفت، ارزش پول کشور در بازار آزاد نصف شده و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم کشور در سال جاری به بالای ۱۷ درصد اوج خواهد گرفت. پارسال نرخ تورم لبنان زیر ۳ درصد بود.

اقتصاد لبنان پارسال ۶ درصد کوچک‌تر شد و انتظار می‌رود سال جاری نیز رشد منفی ۱۲ درصدی را تجربه کند.

منبع
روسیا الیومالنشره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا