اقتصادیسرخط خبرها

توافق اوپک پلاس برای تمدید کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت در ماه ژوئیه

کشورهای «اوپک پلاس» توافق کردند که سطح کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت خود را برای ماه ژوئیه نیز تمدید کنند.

میدل ایست نیوز: اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه (اوپک پلاس) توافق کردند که سطح کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت خود را برای ماه ژوئیه نیز تمدید کنند.

«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت ایران، نیز خبر این توافق را تایید کرد و گفت، عراق و برخی کشورهای دیگر نیز که این مدت نتوانسته‌اند تعهدات خود را اجرایی کنند، در ماه‌های آینده با کاهش تولید نفت این امر را جبران خواهند کرد.

«عاصم جهاد»، سخنگوی وزارت نفت عراق، نیز خبر داد که «علی عبدالامیر علاوی»، سرپرست وزارت نفت عراق، در این جلسه حضور داشتند.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به منظور افزایش بهای جهانی نفت، توافق کرده بود تولید روزانه نفت خود را طی ماه های مه و ژوئن ۲۳ درصد، معادل ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و در نیمه دوم سال نیز سطح کاهش تولید را به ۷.۷ میلیون بشکه (۱۸ درصد) برسانند.

قیمت‌های جهانی نفت روز جمعه با انتشار خبرهایی پیرامون توافق عربستان و روسیه برای تمدید کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت برای ماه ژوئیه، بیش از ۵ درصد افزایش یافت و قیمت نفت برنت نیز به بالای ۴۲ دلار رسید.

«محمد عرقاب»، رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و وزیر انرژی و معادن الجزایر در اجلاس روز شنبه اوپک اعلام کرد طی نیمه اول سال ۱.۵ میلیارد بشکه نفت مازاد وارد بازار شده و در تاسیسات ذخیره نفت انبار شده است.
به عبارتی طی نیمه اول سال به‌خاطر شیوع کرونا روزانه ۸.۳ میلیون بشکه نفت مازاد در جهان تولید شده است.
به رغم کاهش تولید نفت اوپک پلاس، و کشورهای آمریکا، نروژ، برزیل و کانادا، هنوز هم تولید نفت مازاد در جهان ادامه دارد، اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال، با کاهش محدودیت‌ها و قرنطینه کشورها، مصرف نفت افزایش یابد.
خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که برخی از کشورهای عضو اوپک مانند عراق و نیجریه به توافق کاهش تولید چندان پایبند نبوده‌اند به طوری که سطح پایبندی اوپک به کاهش تولید نفت در ماه مه تنها ۷۴ درصد بود. در میان کشورهای هم‌پیمان نیز قزاقستان تنها ۱۰ درصد از تولید خود را کاسته بود.
قبلا عربستان و روسیه گفته بودند کشورهایی که در ماه مه کاهش تولید کمتری داشته‌اند، باید در ماه‌های بعد تولید خود را بیشتر کاهش دهند و جبران کنند.
منبع
CNBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا