اقتصادیخبر اولسیاسی

قرارداد تسلیحاتی مصر با ایتالیا؛ مرحله‌بندی برای کاستن از فشارها

قراردادهای تسلیحاتی مصر با ایتالیا به دلیل پرونده حقوق بشر قاهره و ماجرای کشته شدن شهروند ایتالیایی در سال 2016 با ابهاماتی همراه شده است.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک مصری آگاه به مذاکرات جاری میان این کشور و ایتالیا درباره عقد قراردادهای نظامی به ارزش حدود 9 میلیارد یورو که مذاکرات آن از اوایل سال میلادی گذشته آغاز شده است، پیش‌بینی کردند قرارداد مذکور به چند مرحله تقسیم شود تا مجوز آن از سوی وزارت امور خارجه به راحتی صادر شود و از فشارهای مداوم برخی احزاب و محافل اجتماعی ایتالیا علیه دولت «جوزپه کونته» برای لغو ین قراردادها تا زمان روشن شدن تحقیقات قضایی درخصوص قتل «جولیو ریجینی»، دانشجوی ایتالیایی در مصر در 25 ژانویه سال 2016 پرهیز شود.

در همین رابطه، منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کردند:«بنا به مشورت‌های انجام شده برخی سیاسیون نزدیک به نظام مصر که ارتباط نزدیکی با سفارت این کشور در رم دارند و همچنین اطلاعات در دسترس مربوط به روسای شرکت‌های تسلیحاتی ایتالیایی که از این قراردادها سود می برند، قاهره پیشنهاد کرده که می توان قرارداد مذکور را به چند قرارداد کوچک تقسیم کرد و اینکه اولویت با دریافت دو فروند رزم‌ناو چندمنظوره فریم به ارزش 1.5 میلیارد یورو باشد تا این دو رزم‌ناو به دو همتای پیشین خود که اخیرا قاهره خریداری کرده است، بپیوندند همچنین این احتمال نیز وجود دارد که دریافت بالگردها و جنگنده‌های یوروفایتر تایفون به تعویق بفتد.»

منابع آگاه اعلام کرده اند که « لوئیجی دی مایو»، وزیر امور خارجه ایتالیا هنوز مجوز فروش تسلیحات مذکور را نهایی نکرده است، قراردادهایی که انتظار می‌‌رفت در بهار سال جاری رسما امضا شود، این امر به فشارهای سنگین رهبران حزب «جنبش پنج ستاره» مربوط می شود که معتقدند باید مذاکرات امنیتی و نظامی با مصر برای مجازات قاهره در رابطه با عدم همکاری در مساله قتل ریجینی لغو شود.

به گفته برخی منابع، اختلافاتی درباره مندرجات قرارداد وجود دارد اما یقینا این قراردادها شامل خرید هواپیماهای جنگی و بالگردهای تهاجمی آگوستا-149 و دستگاه‌ های امنیتی و راداری قابل حمل بر کشتی‌ها و جنگنده‌ها می شود که تاکنون مصر آن را تحویل نگرفته است.

در چند ماه اخیر برخی نمایندگان پارلمان ایتالیا از حزب پنج ستاره و در راس آنها «فابیو ماسیمو کاستالدو»، نائب رئیس پارلمان اتحادیه اروپا و وکیل معروف به حمایت از پرونده‌های حقوق‌بشری خواستار توقف صادرات تسلیحات به مصر در سایه سوء وضعیت حقوق بشر در مصر و تداوم عدم همکاری قاهره در رابطه با ماجرای قتل شهروند ایتالیایی شده اند.

در آوریل گذشته در حالی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مصر از کمبود شدید تجهیزات ومستلزمات پزشکی مربوط به مبارزه با ویروس کرونا رنج می بردند، ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر دو کشتی حامل کمک‌های پزشکی حاوی دستکم یک میلیون و 250 هزار ماسک در کنار دیگر تجیهزات پزشکی را به ایتالیا فرستاد، به نظر می رسد السیسی از این اقدام خود دو هدف داشته است؛ نخست توقف فشارهای مربوط به پرونده ریجینی و دوم غلبه بر اعتراضاتی که خواهان لغو قراردادهای تسلیحاتی ایتالیا با مصر است.

شرکت ایتالیایی فیمکانیکا در سال 1948 در رم پایتخت این کشور تاسیس شد.از زمان تاسیس این شرکت، مسئولیت تامین جنگ‌افزارهای سنگین برای صنایع دفاعی ایتالیا و مشتریان بین المللی بر عهده این شرکت بوده است.این شرکت بیشتر شهرتش را مرهون ساخت هلی کوپترهای وستلند آگوستا است. دولت ایتالیا با در دست داشتن 32.45 درصد از سهام این شرکت به عنوان بزرگترین سهامدار آن محسوب می شود. فیمکانیکا در سال 2014 سود خالصی حدود 10.56 میلیارد دلار آمریکا داشت که همین سود بالا برای باقی ماندن در جمع قدرتمندترین شرکت های تسلیحاتی جهان کافی بود.
منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا