خبر اولسیاسی

تلاش «الحکیم» برای تشکیل فراکسیونی پارلمانی برای مهار رفتارهای دمدمی مزاجی «صدر»

فراکسیون جدید متشکل از 45 تا 50 نماینده خواهد بود که سنگ بنای آن جریان حکمت ملی به رهبری الحکیم خواهد بود و از حمایت حیدر العبادی نیز برخودار است.

میدل ایست نیوز: با ضعیف شدن ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی)، برخی نیروهای سیاسی شیعی در پی تشکیل فراکسیونی رقیب برای فراکسیون سائرون که مورد حمایت «سید مقتدی صدر» است برآمده اند.

«سید عمار الحکیم»، از سران نیروهای سیاسی شیعی در عراق و رهبر جریان حکمت ملی، از چند روز پیش مذاکراتی را با برخی نمایندگان تشکل های گوناگون شیعی و نیز «حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف نصر، آغاز کرده تا فراکسیون پارلمانی متشکل از 50 کرسی تشکیل دهد که بتواند وزنه ای دربرابر فراکسیون سائرون که تقریبا همین تعداد کرسی دارد بسازد.

الحکیم با این تلاش خود می خواهد فراکسیونی تشکیل دهد که حامی دولت باشد و متولی تصویب قوانین تازه ای در مجلسی شود که اخیرا نزاع های سیاسی در آن بالا گرفته است.

او شخصا این مذاکرات را پیش می برد و معتقد است که الکاظمی آخرین فرصت برای طبقه سیاسی در عراق است و باید پیش از آنکه دوباره ملت خشمگین به خیابان بریزند دست به کار شد.

ناظران تأکید می کنند که انضمام العبادی به این تحرکات اعتبار مضاعفی می بخشد و زمینه را برای تفاهماتی در سطح ملی فراهم می کند که ارتباط مستقیمی با اراده ایران ندارد.

افراد مطلع از روند این رایزنی ها تأکید می کنند که فراکسیون جدید متشکل از 45 تا 50 نماینده خواهد بود که سنگ بنای آن جریان حکمت ملی به رهبری الحکیم خواهد بود و از حمایت حیدر العبادی نیز برخودار است.

منابع سیاسی مطلع در بغداد خبر دادند که «مسعود بارزانی» و «محمد الحلبوسی» نیز از این تلاش ها حمایت می کنند با این امید که بتوان افت و خیزهای شدید سیاسی صدر را این گونه مهار کرد.

به گفته منابع آگاه این مذاکرات به مراحل شبه نهایی رسیده هرچند برخی نیروها درون ائتلاف نصر در این باره تردید دارند چون به نظر آنها باعث تحریک صدر خواهد شد.

برخی اعضای ائتلاف العبادی به صدر به چشم متحدی احتمالی نگاه می کنند که دلیلی برای تحریک وی با ایجاد ائتلاف سیاسی جدید وجود ندارد، اما افراد نزدیک به الحکیم امکان نهایی شدن تفاهمات با العبادی را بسیار بالا می دانند.

در انتخابات 2018 دو ائتلاف سائرون و فتح بیشترین کرسی ها را در مجلس از آن خود کردند و تفاهم همین دو ائتلاف به قدرت رسیدن «عادل عبدالمهدی» را باعث شد. اما مذاکرات برسر تعیین جانشین عبدالمهدی بروز اختلافاتی را در درون ائتلاف فتح باعث شد که آن را تقریبا از کار انداخته و در نهایت نیز استعفای هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، از نمایندگی مجلس بر گمانه زنی ها درباره فروپاشی این ائتلاف افزود.

صدر به گرفتن مواضع متناقض شهرت یافته و این وضعیت همواره دوست و دشمن وی را نگران می کند. ناظران تأکید می کنند اینکه صحنه سیاسی نیروهای سیاسی شیعی به دست صدر بیفتد تأثیر منفی بر دولت و مجلس خواهد گذاشت و او را به تک روی بیشتر تشویق خواهد کرد.

یک نمونه آن اظهارات افراد نزدیک به صدر درباره لزوم به پیش انداختن موعد اجرای انتخابات است در حالی که شرایط عمومی کشور اجازه چنین چیزی را نمی دهد.

موضوع دیگر آن است که با تضعیف نقش ایران در عراق بسیاری گروه های عراقی کوشیدند که خود را جدا از سلطه ایران در عراق نشان دهند و صدر نیز تا مدتی پیش متحد اصلی ایران بود و چند ماه در ایران به سر برده بود با شعار میهن پرستی وارد صحنه آشوب زده ناشی از تظاهرات مردم شد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا