خبر اولسیاسی

آیا تنش های امنیتی فرقه ای باعث بازگشت «سعد الحریری» به نخست وزیری لبنان می شود؟

تنش امنیتی که روز شنبه در چند منطقه لبنان رخ داد تحرکات تازه ای را میان «نبیه بری» و «ولید جنبلاط» و «سعد الحریری» آغاز کرد.

میدل ایست نیوز: تنش امنیتی که روز شنبه در چند منطقه لبنان ازجمله در بیروت رخ داد و نتیجه تحریکات فرقه ای بود، تحرکات تازه ای را میان «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، و «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه، و «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل، آغاز کرد.

بری روز یکشنبه در منزل خود با ولید جنبلاط دیدار کرد. جنبلاط پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که در برابر وضعیت فعلی یا باید تسلیم شد، یا تردید کرد، یا پیش رفت و افزود که «ما اهل تسلیم و تردید نیستیم و به گفت وگوها ادامه خواهیم داد هرچند اوضاع به خصوص اوضاع اقتصادی بسیار سخت».

او گفت که آنچه روز شنبه در بیروت گذشت با تظاهراتی که در ماه اکتبر آغاز شد تفاوتی جدی داشت و افزود که «از نبیه بری همیشه قدرت ادامه گفت وگو و صلابت در رویارویی با چالش ها» را دریافت می کند.

اندکی پس از این دیدار، جنبلاط در منزل خود با سعد الحریری دیدار و وضعیت سیاسی کشور را بررسی کرد.

جنبلاط که همواره گفت وگوهای سیاسی خود را از کاخ ریاست جمهوری آغاز می کند بار دیگر توجه ها را به خود جلب کرد و باعث مطرح شدن زمزمه شکل گیری ائتلافی سه جانبه شد برای بازگشت «سعد الحریری» به نخست وزیری لبنان و سقوط دولت «حسان دیاب» که دست پرورده حزب الله و متحدانش دانسته می شود.

«نزیه نجم»، عضو فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان، می گوید که نشست سرانی در حد جنبلاط و بری و الحریری نشان می دهد که موضوع بحث تعیین یک استراتژی مشخص است.

او تأکید می کند که جریان مستقبل از هر تلاشی برای بازگشت الحریری به قدرت استقبال می کند به خصوص که روشن شد که دولت دیاب توانایی اداره بحران های مالی و اقتصادی و سیاسی کشور را ندارد.

«قاسم هاشم»، عضو فراکسیون وابسته به حزب امل، به ریاست نبیه بری، نیز تأکید می کند که این دیدار در زمان مناسب انجام شده چون تحولات امنیتی پر مخاطره ای در کشور پیش آمده که لازم است با مشورت همه نیروها برای حفظ ثبات کشور تلاش کرد.

او می افزاید که «هنوز زود است که بگوییم موضوع بازگشت الحریری به نخست وزیری در میان است و به این موضوع در دیدار جنبلاط و بری پرداخته نشده است و چه بسا شرایط کنونی کشور اجازه چنین اقدامی را ندهد».

به نظر هاشم ادامه فعالیت دولت فعلی ضرورتی ملی است تا کشور دچار خلأ سیاسی و مشکلات اضافه ای نشود.

یکی از سران حزب سوسیالیست ترقی خواه که در جریان این مذاکرات بوده نیز تأکید کرد که به محض انتشار خبر حوادث روز شنبه، جنبلاط و بری طی تماسی تلفنی بر ضرورت دیدار هرچه سریع تر جهت بررسی وضعیت و جلوگیری از بروز فتنه فرقه ای در لبنان تأکید کردند.

این مقام گفت که اخبار منتشرشده درباره  بازگشت الحریری به نخست وزیری چندان دقیق نیست، اما موضوع تعدیل هیئت دولت به علت نارضایتی از عملکرد بی نتیجه برخی وزرا جدی است و بسیاری از نیروهای سیاسی به این نتیجه رسیده اند که برخی چالش ها را جز با تغییرات مشخص نمی توان پشت سر گذاشت به خصوص که دولت نیز هویت تکنوکرات خود را از دست داده است.

«بشاره خیرالله»، کارشناس سیاسی و مشاور رئیس جمهور اسبق لبنان، نیز تأکید می کند که گفت وگو یک امر ضروری در شرایط کنونی لبنان است و باید به کاخ ریاست جمهوری هم کشیده شود.

او می گوید که مذاکرات 2 نفره یا 3 نفره کفایت نمی کند و باید تجربه گفت وگوی ملی چنان که در سال های 2006 یا 2008 انجام شد تکرار شود و به گفت وگویی جامع درباره مسائل اساسی کشور تبدیل شود.

به نظر وی سعد الحریری حتی اگر در مقام نخست وزیری نباشد مهره ای اساسی برای حفظ ثبات در لبنان است و نباید او را کاملا به حاشیه راند، زیرا او بزرگ ترین نماینده اهل سنت در لبنان است و باید دست کم دولت لبنان مورد حمایت وی باشد و بتواند با نهادهای بین المللی وارد تعامل و مذاکره شود.

او گفت که اکنون آشکار شده که سلطه یکجانبه حزب الله بر دولت نتیجه خوبی ندارد و دولتی که چنین حالتی داشته باشد توانایی حل مشکلات بزرگ کشور را ندارد و حزب الله بدون همکاری دیگر نیروهای سیاسی کشور نمی تواند کاری از پیش ببرد و با نیروهای عربی و جهانی تعامل کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا