اجتماعیسرخط خبرهاعکس

تصاویری از حضور «مصطفی الکاظمی» در شهر موصل

نخست وزیر عراق در سفر به موصل، ضمن افتتاح پل الحریه، از موزه باستانی این شهر دیدن کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق که به مناسبت سالروز سقوط موصل به دست تروریست های داعشی به این شهر سفر کرده است، از موزه این شهر که حاوی آثار باستانی مربوط به دوره‌های تاریخی نظیر عصر امپراتوری آشوریان و بابلی‌هاست، دیدن کرد.

الکاظمی در سفر به موصل همچنین دیداری با فرماندهان نظانی و امنیتی استان نینوا در مقر فرماندهی عملیات این استان برگزار کرد.

گروه تروریستی داعش در زمان تسلط بر موصل، بسیاری از آثار باستانی موجود در موزه این شهر را نابود کرد، این گروه تروریستی در مارس ۲۰۱۵ برای نخستین بار با انتشار ویدیویی گوشه‌ای از ویرانگری فرهنگی در موزه موصل را به نمایش گذاشت.

در این ویدیو تکفیری‌های داعش با پتک به جان نقاشی‌ها و تندیس‌های به یادگار مانده از نبرد نینوا افتاده بودند و این آثار ارزشمند را از بین می‌بردند.، نبرد نینوا بخشی از جنگ‌های ایران و روم در زمان ساسانیان بود. در نزدیکی موصل سپاه ایران، رومیان را که به قصد تصرف تیسفون آمده بودند، به عقب‌نشینی واداشت.

تندیس نگهبان دروازه نرگال (خدای سرزمین مردگان) یکی از آثار ارزشمندی بود که در این ویرانگری فرهنگی از بین رفت. قدمت این اثر به قرن هفتم پیش از میلاد می‌رسد و بخشی از دروازه نینوا، مرکز امپراطوری آشوریان بوده است.

اکنون معلوم شده که ابعاد غارت و ویرانگی فرهنگی بسیار وسیع‌تر بوده است. تقریباً همه آثار به جای مانده از دوران آسوری و بابلی و ایرانی در موزه موصل تخریب شده یا به طور کامل از بین رفته است. از سنگ‌نوشته‌ها به خط میخی هم چیزی باقی نمانده.

علاوه بر غارت موزه موصل، گروه دولت اسلامی (داعش) در حوالی مسجد موصل نیز برای به دست آوردن گنجینه‌های زیر خاکی حفاری‌هایی انجام داده‌.

سازمان یونسکو در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده بود که یکی از منابع مالی گروه دولت اسلامی (داعش) قاچاق اجناس عتیقه و باستانی‌ و عرضه این اشیاء در بازار سیاه آثار هنری‌ست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا