خبر اولسیاسی

سخنگوی ائتلاف بین المللی: ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ربطی به ائتلاف نداشت/ بیش از 1200 نیروی ائتلاف از عراق خارج شده اند

سخنگوی ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم، تأکید کرد که این ائتلاف در تصمیم گیری درباره ترور سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس نقشی نداشته است.

میدل ایست نیوز:  سخنگوی نظامی ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم، تأکید کرد که این ائتلاف در تصمیم گیری درباره ترور سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس نقشی نداشته است.

«مایلز کگینز» (Myles B. Caggins)، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق در آستانه آغاز گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا تأکید کرد که این مذاکرات جنبه برنامه‌ریزی خواهد داشت و منافع مشترک و همکاری‌های کوتاه‌مدت و درازمدت و میان‌مدت در آن بررسی خواهد شد و به مسائل امنیتی و فرهنگی و اقتصادی و مبادلات تجاری و همچنین تأمین امنیت نیروهای ائتلاف در عراق خواهد پرداخت.

او گفت که هیچ هواپیمای ائتلاف بدون اجازه دولت عراق در آسمان این کشور پرواز نمی‌کند و افزود که از زمان آغاز به کار دولت «مصطفی الکاظمی»، شاهد افزایش همکاری‌ها میان نیروهای عراقی و ائتلاف بین المللی بوده‌ایم.

کگینز شراکت میان دولت عراق و ائتلاف بین المللی را بسیار قدرتمند خواند و گفت که عراق کشوری مهم در سطح منطقه و جهان است و امریکا روابط اقتصادی و فرهنگی تنگاتنگی با عراق دارد و به مبادلات تجاری با عراق نیز اهتمام دارد.

او درباره حضور نیروهای ائتلاف در عراق گفت که نیروهای ائتلاف اکنون در اماکن کم‌تری در خاک عراق حضور دارند و در تحویل پایگاه‌های خود بیش از 100 میلیون دلار تجهیزات نظامی را به نیروهای عراقی واگذار کرده‌اند و تأکید کرد که با کاهش نیاز به نیروهای رزمی 1200 نیروی نظامی ائتلاف ازجمله 800 نیروی امریکایی به کشورهای خود بازگردانده شده اند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد تروریسم افزود که این ائتلاف نیروهایی ندارد که بتوانند دست به عملیات بازرسی نظامی بزنند و هم اکنون کمتر از 10 هزار نیرو در پایگاه‌های عراق عین الاسد، التاجی، و اربیل حضور دارند.

وی همچنین خبر داد که پس از حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد تعدادی از تکنسین‌های هواپیمای F-16 قراردادهای خود را فسخ کرده و به امریکا برگشتند اما گفت‌وگوها برای بازگشت آنها ادامه دارد و افزود که نیروهای عراقی امکان پرواز با این جنگنده‌ها را دارند اما حضور تکنسین‌ها بسیار مفید خواهد بود.

ککینز درباره ترور سردار سلیمانی و حاج ابومهدی مهندس گفت که تصمیم‌گیری در این باره ربطی به ائتلاف نداشته و ائتلاف به‌صورت نزدیک با فرماندهان امنیتی عراقی همکاری می‌کند و احترام متقابل میان آنها برقرار است و افزود که «بسیاری از شرکای عراقی ما بر این نکته تأکید می‌کنند که برخی تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت برخی کشورهای عضو ائتلاف گرفته می‌شود که  ربطی با شراکت ائتلاف با عراق ندارد».

او تأکید کرد که ائتلاف همکاری‌های تنگاتنگی با نیروهای الحشد الشعبی در چارچوب ستاد عملیات مشترک عراق دارد و افزود که این بسیاری از یگان‌های حشد مستقیما زیر نظر دفتر نخست‌وزیر هستند.

وی افزود که جزئیات مربوط به حشد و فعالیت آن به مسائل داخلی عراق مربوط می‌شود و تأکید کرد که ائتلاف هیچ برنامه‌ای برای وارد شدن به جنگ با کشورهای همسایه عراق ندارد و تنها هدفش مبارزه با داعش است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا