اقتصادیسرخط خبرها

وزیر منابع آبی عراق از مذاکرات عراق با ایران و ترکیه درباره سهمابه عراق در آینده نزدیک خبر داد

وزیر منابع آبی عراق خبر داد که به زودی مذاکراتی برای تضمین سهمابه عراق از آب‌های مشترک با ایران و عراق آغاز خواهد شد.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق خبر داد که به زودی مذاکراتی برای تضمین سهمابه عراق از آب‌های مشترک با ایران و عراق آغاز خواهد شد.

«مهدی رشید مهدی» در مصاحبه با  روزنامه رسمی «الصباح» گفت که دولت برنامه‌ای دقیق برای گسترش زمین‌های کشاورزی و اصلاح اراضی دارد تا مساحت زمین‌های زیر کشت در تابستان را به 550 هزار هکتار برساند که به معنای استفاده از کل اراضی قابل کشت در عراق است.

او گفت که سد موصل به کمک های کادرهای زبده و با تازه‌ترین فناوری‌های جهانی که یک شرکت ایتالیایی و مجموعه‌ای از مهندسان امریکایی آن را اداره می کنند به بهترین نحو در حال کار کردن است و هیچ نگرانی از بابت شکسته شدن آن وجود ندارد.

وزیر منابع آبی عراق همچنین از ساخت سد مکحول بر فراز رودخانه دجله در استان صلاح الدین خبر داد که مانع از سیلاب‌ها در بغداد خواهد شد و ظرفیت آن 3 میلیارد متر مکعب و هزینه ساخت آن 2 میلیارد دلار خواهد بود.

او گفت  که دولت عراق درخواست‌هایی برای آغاز مذاکرات درباره سهمابه عراق به ایران و ترکیه ارسال کرده و منتظر پاسخ آنهاست و افزود که تأخیر پیش آمده به علت شیوع ویروس کرونا بوده و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در آینده نزدیک به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود.

مهدی افزود که مذاکرات با ترکیه درباره موضوع سد الیسو و سهمابه عراق از آب‌های دجله و فرات خواهد بود و مذاکرات با ایران هم درباره پروتکل آبی الحاقی به توافق نامه 1975 میان دو کشور است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا