خبر اولسیاسی

اولین جلسه گفت وگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، توافقی برای راضی کردن همه طرف های عراقی

اولین جلسه گفت وگوهای استراتژیک میان امریکا و عراق که در 4 محور امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار شد، توافقی برای عدم ایجاد بحران سیاسی برای الکاظمی در عراق در مقابل نیروهای طرفدار ایران و همچنین برای راضی کردن همه طرف ها در عراق بود و به گفته برخی نیروهای سیاسی در عراق چیز جدیدی به همراه نداشت.

میدل ایست نیوز: با وجود اینکه امریکا تعداد نیروهای حقیقی خود در عراق را از سال 2014 تاکنون به صورت دقیق فاش نمی کند و به صورت تقریبی آنها را بین 5 تا 6 هزار نفر اعلام می کند اما بیانیه مشترکی که پس از پایان اولین جلسه مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق صادر شد توافقی بر سر کاهش تعداد نیروهای امریکایی در عراق بود.

این بار نیز در بیانیه مشترک اشاره ای نشده که چه تعداد قرار است کاهش پیدا کند، منظور از کاهش نیروها چیست و بر اساس چه سازوکار و جدول زمانی این اقدام صورت می گیرد.

به نظر یک مسئول بلند پایه عراقی در گفت وگو با «العربی الجدید» در اولین جلسه مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق توافق شد تا بحرانی سیاسی برای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با گروه های سیاسی طرفدار ایران به وجود نیاید.

اولین جلسه مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق در 4 محور امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار شد و قرار است جلسه دوم این مذاکرات در ماه آتی در واشنگتن و با حضور تیم مذاکره کننده عراق در آنجا برای دور دوم بررسی همین 4 محور برگزار شود.

بر اساس بیانیه مشترک روز جمعه مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق از طریق ویدئو کنفرانس و میان «عبدالکریم هاشم»، سرپرست سابق وزارت امور خارجه و «دیوید هیل»، سرپرست بخش روابط سیاسی وزارت خارجه امریکا آغاز شد.

این مذاکرات شامل مباحثی در خصوص امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، سیاست و روابط فرهنگی بود.

در این بیانیه مشترک، دو طرف به اصول توافق چارچوب استراتژیک میان دو کشور در سال 2008، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

تعهد واشنگتن برای کاهش تعداد نیروهای خود در عراق در ماه های آتی و مذاکره با عراق برای تعیین تکلیف بقیه نیروهای مانده در عراق و تاکید امریکا بر اینکه قصد برپایی پایگاه دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق ندارد از دیگر مباحث تاکید شده در بیانیه مشترک بود.

در خصوص مسائل اقتصادی و انرژی نیز اشاره شده است که دو طرف در خصوص چالش های اقتصادی عراق در سایه دو بحران ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت گفت وگو کردند.

واشنگتن از امکان ارسال مشاوران اقتصادی به عراق برای فعالیت مستقیم با دولت بغداد برای کمک به تقویت سطح حمایت بین المللی از تلاش های دولت عراق برای ایجاد اصلاحات سخن گفت و چند پروژه سرمایه گذاری احتمالی که ممکن است چند شرکت امریکایی عامل در بخش انرژی و زمینه های دیگر در آن وارد شوند بررسی شد.

ایالات متحده امریکا بر حمایت خود از دولت عراق برای ادامه تلاش های انسانی، باز پس گیری ثبات، بازسازی کشور، برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و سالم، حمایت از سلطه قانون و حقوق بشر و بازگرداندن آوارگان تاکید کرد.

دولت عراق نیز متعهد شد از نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی و اماکن حضور آن ها در عراق حمایت و از آن ها حفاظت کند.

در همین راستا یک مقام بلند پایه عراق که نخواست نامش فاش شود گفت: « بیاینه پایانی اولین جلسه مذاکرات استراتژیک امریکا و عراق با دقت و احتیاط بسیاری نوشته شد، توافق بر این شد که اولین جلسه این مذاکره بحران سیاسی برای الکاظمی با گروه های طرفدار ایران در عراق ایجاد نکند. در واقع این بیانیه مشترک به مثابه یک توافق سیاسی بود و هیچ موضوع جدیدی نیاورد و تغییراتی در اصل قضیه ایجاد نکرد اما برخی از نیروهای سیاسی و سران و رهبران نزدیک به ایران را ساکت یا راضی می کند و کمی در راستای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق گام بر می دارد.»

وی در ادامه افزود: «انگار نیروهای امریکایی به دنبال کسب وقت بیشتر در عراق هستند و اهداف لحظه ای را دنبال نمی کنند و اکثریت نیروهای سیاسی عرب سنی و کرد و نیروهای اقلیت ها و همچنین نیروهای سیاسی لیبرال به نمایندگی دو نخست وزیر اسبق عراق یعنی ایاد علاوی و حیدر العبادی نیز از بیم تسلط کامل ایران بر عراق خروج نیروهای امریکایی از عراق را ترجیح نمی دهند.»

«هشام داوود»، مشاور ویژه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در خصوص این مذاکرات گفت که نتایجی را محقق ساخته است و اشاره کرد عراق هیچ وتویی برای همکاری و تعامل با کشورهای جهان به جز اسرائیل آن هم به علت دلایل اصولی ندارد از این رو مذاکرات امریکا و عراق بر اساس منافع عراق برگزار می شود.

از طرفی دیگر «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق تاکید کرد تیم مذاکره کننده برای ارائه توضیحات به پارلمان عراق فراخوانده می شود تا مسائلی که در بیانیه مشترک به آن اشاره نشده بررسی شود.»

وی اشاره کرد که قضیه حضور نیروهای امریکایی در عراق باید تکلیفش مشخص شود و نباید تا پایان مذاکرات استراتژیک میان امریکا و عراق به تعویق بیافتد چرا که بیم آن وجود دارد این مذاکرات به نفع امریکا و ماندن نیروهای امریکایی در عراق تحت عناوین و بهانه های جدید به پایان برسد.

«اثیل النجیفی»، استاندار اسبق موصل و از رهبران «جبهة الانقاذ» هم در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «از مذاکرات استراتژیک میان امریکا و عراق باید به صورت درست برای منافع عراق و ملت آن استفاده کرد و از طریق امریکا، عراق را به جامعه بین المللی بازگرداند و این تصویر در جهان که عراق تابع ایران است یا توسط آن اداره می شود را محو کرد.»

النجیفی اشاره کرد بسیاری از نیروهای عراقی حتی نیروهای ملی، به لزوم ماندن نیروهای امریکایی در عراق برای مدت بیشتری اعتقاد دارند چرا که عراق برای ادامه مبارزه با تروریسم به آن نیاز دارد.

وی گفت که برخی نیروهای سیاسی و ملی ترس آن را دارند که خروج نیروهای امریکایی از عراق نفوذ ایران در این کشور را به شکل خطرناکی افزایش دهد.

پیش از این پارلمان عراق در جلسه ای بدون حضور نیروهای سنی، کرد و اقلیت های عراقی مصوبه خروج نیروهای نظامی خارجی در عراق را پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط امریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به تصویب رساند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا