سرخط خبرهاسیاسی

بیانیه صدها فعال سیاسی سوریه ای در اعتراض به تلاش کردهای سوریه برای تشکیل جبهه متحد

صدها نخبه و فعال سیاسی و فعالان اپوزیسیون سوریه از گروه های سیاسی گوناگون با صدور بیانیه ای بر مخالفت خود با اصل «حفظ اداره خودمختار در شمال شرق سوریه» تأکید کرده اند.

میدل ایست نیوز: مذاکرات میان بزرگترین گروه های سیاسی کرد سوریه برای ایجاد جبهه متحد کردهای سوریه مایه نگرانی اعراب ساکن مناطق شرق فرات و نیز فعالان مستقل کُرد شده است.

اعراب اکثریت ساکنان این منطقه را تشکیل می دهند و نگرانند که تشکیل این جبهه واقعیت سیاسی و امنیتی و نظامی و اقتصادی تازه ای را به این منطقه برخوردار از ثروت نفت و گاز تحمیل و حقوق اعراب را تضییع کند و کردها با حمایت ائتلاف بین المللی بتوانند حکومتی خودمختار در منطقه برپا سازند و نظام فدرالی را به آینده سوریه تحمیل کنند.

صدها نخبه و فعال سیاسی و فعالان اپوزیسیون سوریه از گروه های سیاسی گوناگون با صدور بیانیه ای بر مخالفت خود با اصل «حفظ اداره خودمختار در شمال شرق سوریه» تأکید کردند و گفتند که این اراده به زور بر مردم سوریه تحمیل شده و «یکپارچگی سوریه» را تهدید می کند.

در این بیانیه همچنین با حفظ نیروهای نظامی و امنیتی «یگان های مدافع خلق» و «حزب اتحادیه دموکراتیک» و نیروهای «روژآوا» و تضمین حقوقی برای آنها در قانون اساسی سوریه مخالفت شده است.

امضاکنندگان این بیانیه تفاهمات این گروه های کرد را خلاف منافع عمومی ملت سوریه و تهدیدی برای گروه های غیر کرد در منطقه و نادیده گرفتن حقوق اکثریت عرب و آشوب و سریانی و ترکمان و ارمنی و چرکسی و دیگر کردها دانسته شده است.

این بیانیه از ائتلاف «پنهانی» این گروه ها با حکومت سوریه و ایران و حزب کارگران کردستان سخن گفته شده و این گروه ها به جنایت جنگی و اقدامات غیر انسانی علیه شهروندان غیر نظامی و غارت ثروت های کشور متهم شده اند.

در این بیانیه به امریکا و فرانسه نیز پیشنهاد شده که برای بازگشت امن آوارگان به سکونتگاه هایشان و برای حفظ امنیت و همزیستی چند قرنی میان ساکنان این منطقه تلاش کنند.

احزاب عضو «حکومت خودمختار» کردهای سوریه از اوایل ماه جاری سلسله مذاکراتی را به دعوت «مظلوم عبدی»، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) آغاز کرده اند که هدف از آن تشکیل جبهه ای متحد از نیروهایی کرد سوریه برای حضور در مذاکرات نهایی حل بحران سوریه است.

امریکا که حامی این گروه هایی کرد است خواستار تشکیل هیئت مذاکره کننده متحدی از کردها در مذاکراتی شده که گفته می شود امسال برای حل نهایی بحران سوریه برگزار خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا