اقتصادیخبر اول

چرا با وجود کرونا صادرات نفت عراق به چین افزایش یافته است؟

شرکت  های چینی به امید افزایش قیمت نفت در آینده نزدیک نفت را در نفتکش ها انبار کرده اند.

میدل ایست نیوز: گزارش های صادرات نفت عراق نشان می دهد که صادرات نفت خام عراق به هند و چین شاهد نوسان های چشمگیری بوده است.

پایگاه فوربس، با انتشار گزارشی تأکید کرد که صادرات نفت از بندر بصره به بازارهای هند در ماه مه نیز شاهد افتی چشمگیر بوده که بیشترین کاهش از نیمه 2018 را نشان می دهد.

دربرابر صادرات نفت عراق به چین به بالاترین حد خود رسیده است و در آوریل گذشته صادرات نفتی عراق به چین 1.5 میلیون بشکه در روز بوده در حالی که در میانگین صادرات نفت عراق به چین 1 میلیون بشکه در روز بوده است.

«همایون فلکشاهی»، کارشناس اقتصادی مرکز «کپلر» علت این افزایش را تلاش چین برای خرید بیشترین نفت ممکن در وضعیت کاهش قیمت ها می داند و می افزاید که چین این حجم از نفت را در انبارهای خود ذخیره می کند چون اطمینان دارد که قیمت نفت دوباره بالا خواهد رفت.

پیش از این «رویترز» نیز خبر داده بود که شرکت  های چینی به امید افزایش قیمت نفت در آینده نزدیک نفت را در نفتکش ها انبار کرده اند.

نفت خام سبک بصره در ماه های آوریل و مه 90 درصد صادرات عراق به چین را تشکیل داده است. ازسوی دیگر صادرات نفت عراق به چین ازطریق بندر جیهان ترکیه نیز شاهد افزایش چشمگیر بوده است.

شرکت «تانکر تراکرز»، که با استفاده از جی پی اس حرکت نفتکش ها را در آب های آزاد رصد می کند، در گزارشی نشان داده که محموله های نفت عراق 44 درصد نفتکش های در حال حرکت در ماه گذشته میلادی را تشکیل می داده است.

گزارش های شرکت کپلر می افزاید که کاهش صادرات نفت عراق به هند از ماه آوریل و به علت محدودیت های شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا در هند آغاز شده است و با 30 درصد کاهش در مقایسه با ماه مارس، در ماه مه به 724 هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت عربستان به هند نیز از یک میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به کمتر از 800 هزار بشکه در روز در ماه مه رسیده است.

عربستان و عراق اصلی ترین تأمین کنندگان نفت هند هستند.

به گفته فلکشاهی پر شدن انبارهای نفت در هند علت اصلی کاهش خرید نفت توسط این کشور بوده است.

یک منبع مطلع عراقی نیز تأکید کرد که صادرات نفت عراق به هند در دو ماه گذشته کاهش داشته اما افزود که هند بار دیگر تقاضای خود را افزایش داده است.

این منبع افزود که مصوبه کشورهای اوپک برای کاهش نفت دست عراق را برای افزایش دوباره صادراتش به هند بسته است.

صادرات نفت خام عراق (بدون درنظر گرفتن اقلیم کردستان) در ماه مه به 3.2 میلیون بشکه در روز رسید که درآمدی حدود 2 میلیارد دلاری برای عراق فراهم کرد. درآمدی که 7 میلیارد دلار کمتر از درآمد عراق از فروش نفت در ماه مه سال گذشته است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا