اجتماعیاقتصادیسرخط خبرها

تسهیلات مالی کویت برای حمایت از شرکت‌های در آستانه ورشکستگی

طرح ارائه تسهیلات اقتصادی که اخیرا توسط بانک مرکزی کویت اعلام شده است با استقبال گسترده‌ای در میان محافل اقتصادی و مردمی به ویژه صاحبان پروژه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسطِ در آستانه ورشکستگی رو به رو شده است.

میدل ایست نیوز: طرح ارائه تسهیلات اقتصادی که اخیرا از سوی «محمد الهاشل»، رئیس بانک مرکزی کویت اعلام شده است با استقبال گسترده‌ای در میان محافل اقتصادی و مردمی به ویژه صاحبان پروژه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسطِ در آستانه ورشکستگی رو به رو شده است که سهم آنها از تسهیلات تصویب شده، 1.5 میلیارد دلار خواهد بود.

منبعی آگاه که نخواست نامش ذکر شود، اعلام کرد: شمار شرکت‌های کوچکِ در حال ورشکستگی از زمان شیوع ویروس کرونا به 1180 شرکت رسیده است اما همه صاحبان شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی بدون استثناء از وام‌ها و تسهیلات اقتصادی بهره‌مند خواهند شد و طبق طرح تسهیلاتی ارائه شده، حداکثر تسهیلاتی که به صاحبان کسب و کار کوچک داده خواهد شد، 250 هزار دینار کویت است.

منبع مذکور تاکید کرد: پس از اعلام اصلاحات جدید در طرح ارائه تسهیلات دولتی، نوعی اطمینان‌خاطر در میان فعالان اقتصادی شکل گرفته است به طوری که شمار زیادی از صاحبان کسب‌وکارها و مالکان شرکت‌ها شروع به مراجعه به صندوق‌‌های مالی برای آگاهی از نحوه آغاز اقدامات مربوطه برای اخذ تسهیلات مالی هستند، صندوق‌های مالی نیز با هماهنگی طرف‌های ذیربط در حال آماده‌سازی سازوکار و توضیح آن به نمایندگان شرکت‌ها هستند.

از سوی دیگر، «احمد الهارون»، کارشناس اقتصادی کویتی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید ضمن تمجید از طرح تسهیلاتی دولت و اصلاحاتی که تصویب شد، تاکید کرد:این طرح، کمک کردن به شرکت‌های آسیب دیده از بحران ویروس کرونا را تضمین می کند؛ شرکت‌هایی که پیش از کرونا با جدیت مشغول فعالیت بودند ولی پس از شیوع ویروس و در نتیجه اقداماتی نظیر ممنوعیت آمد و شد و تعطیلی‌ها دچار مشکلاتی چون انباشت کرایه‌ها و حقوق کارگران و گرفتاری‌های دیگر شد.
الهارون اظهار داشت: اغلب شرکت‌ها برای بازگشت به زیست اقتصادی و به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید و تنفس دوباره نیازمند نقدینگی هستند و استفاده از وام‌های کم‌بهره دولتی و بازپرداخت‌های بلندمدت آن می تواند به حل مشکلات اقتصادی این شرکت‌ها کمک شایانی کند.

از طرفی دیگر، منبع بانکی به العربی الجدید گفت: «بانک‌های کویتی آماده آغاز اقدامات مربوط به ارائه وام‌های کم‌بهره هستند و این بانک‌ها از زمان بحران کرونا نقش ملموسی در حمایت از اقتصاد داخلی ایفا کرده و با ابتکارها و طرح‌های دولت همگام بوده اند و دخالت دولت و اطمینان فعالان اقتصادی به آن می‌تواند شرکت‌هایِ در آستانه ورشکستگی را از تعطیلی کامل نجات دهد.

در همین ارتباط، «محمد الهاجری»،استاد اقتصاد دانشگاه کویت اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ هم باید از طرح تسهیلاتی دولت بهره‌‌مند شوند چرا که این شرکت‌ها نیز از بحران کرونا و توقف کسب و کارها و کاهش درآمدها و تداوم پرداخت عوارض، کرایه و حقوق کارگران متحمل خسارت‌های سنگین شده اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا