سرخط خبرها

اسرائیل چه تعداد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد؟

پژوهشکده تحقیقات صلح جهانی سوئد اعلام کرد اسرائیل 90 کلاهک هسته‌ای دارد که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: پژوهشکده تحقیقات صلح جهانی سوئد (سیپری) اعلام کرد اسرائیل 90 کلاهک هسته‌ای دارد که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این پژوهشکده سوئدی نوشت: اسرائیل در سال 2019 میلادی 80 کلاهک هسته‌ای داشت اما در سال جاری تعداد آن به 90 کلاهک افزایش پیدا کرده است.

اسرائیل همواره از اعلام آمار و ارقام زرادخانه هسته‌ای خود و نیز اظهارنظر درباره گزارش‌های بین‌المللی درباره تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خودداری می کند.

نیروگاه اتمی  دیمونا

نیروگاه دیمونا از قدیمی ترین نیروگاه‌ها در جهان به شمار می رود و در 5 دهه پیش  در صحرای نقب در جنوب سرزمین های اشغالی احداث شد.  دیمونا با کمک فرانسه برای تولید  «پلوتونیوم»  به منظور استفاده در سلاح هسته‌ای ساخته شد و کارشناسان می گویند این رآکتور، تریتیوم لازم برای بمب‌های هیدورژنی راهم تولید می‌کند.دیمونا نام یکی از شهرهای اسرائیل است که در استان جنوبی  و در صحرای نقب قرار گرفته است.

اطراف رآکتور هسته ‌ای دیمونا را انبوهی از درختان و  درختچه‌ ها و انواع گیاهان فرا گرفته تا به این طریق این رآکتور تا جای ممکن از دید و نگاه ها مخفی بماند، این درحالی است که پس از این حصار طبیعی سیم ‌های خاردار و ایست ‌های توقف و بازرسی از رآکتور محافظت می‌ کنند و مانع نزدیک شدن هر جنبده ‌ای به آن می ‌شوند و تجهیزات پدافند هوایی نیز به این موانع افزوده شده ‌اند تا از پرواز هر شیء مشکوک در آسمان این رآکتور جلوگیری کنند.

طبق پژوهش موسسه سیپری، 9 کشور هسته‌ای شامل ایالات متحده امریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی مجموعه 13 هزار و 400 بمب هسته‌ای در آغاز سال میلادی جاری در اختیار داشته اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا