خبر اولسیاسی

نتایج یک نظرسنجی درباره انتخاب «مصطفی الکاظمی» و میزان محبوبیت ایران و ایالات متحده در عراق

مردم عراق عموما نه به ایران نگاه مثبتی دارند نه به ایالات متحده، هرچند این اولین بار است که نگاه مثبت به ایالات متحده از ایران بیشتر شده است.

میدل ایست نیوز: نظرسنجی یک مرکز مستقل در عراق نشان می دهد که محبوبیت ایران و ایالات متحده در میان مردم عراق کاهشی چشمگیر داشته و در مورد ایران به کمترین میزان خود رسیده است.

«پژوهشگاه مستقل مدیریت و پژوهش جامعه مدنی» با انتشار یک نظرسنجی نشان داد که 15 درصد مردم عراق ایران را ترجیح می دهند (این آمار در سال 2017، 49 درصد بود)، و این نسبت درمورد ایالات متحده 22 درصد (در سال 2017: 34 درصد) و درمورد عربستان سعودی 24 درصد و درمورد ترکیه 23 درصد است.

به لحاظ مناطقی، 21 درصد از اعراب شیعه نگاه مثبتی به ایران دارند (این آمار در سال 2017، 74 درصد بود) و این درصد در میان اعراب اهل سنت 9 درصد و در میان کردها 12 درصد است.

«منقذ داغر»، رئیس این پژوهشگاه در گفت وگو با «صدای امریکا» گفت که مردم عراق عموما نه به ایران نگاه مثبتی دارند نه به ایالات متحده هرچند این اولین بار است که در میان مردم عراق نگاه مثبت به ایالات متحده از ایران بیشتر شده است.

او گفت که این یک پدیده نوظهور در صحنه سیاسی عراق است.

به گفته داغر این وضعیت در مقایسه با سال 2017 که نگاه مثبت مردم جنوب عراق به ایران بیش از 70 درصد بود نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت ایران در عراق است.

افزایش اعتراضات مردمی به احزاب سیاسی حاکم در این کشور از سال 2003 که نوعا احزابی نزدیک به ایران بوده اند از عوامل کاهش محبوبیت ایران در عراق شمرده می شود.

در بخش دیگری از این نظرسنجی که به دولت «مصطفی الکاظمی» و عملکرد آن مربوط می شود 49 درصد مردم عراق گفته اند که از انتخاب الکاظمی رضایت دارند در حالی که 51 درصد ابراز عدم رضایت کرده اند.

به لحاظ استانی، در مناطق عربی شمال عراق که اکثریت ساکنان آن اهل سنت هستند و همچنین در بغداد 61 درصد از انتخاب الکاظمی رضایت دارند و 39 درصد نارضی هستند. اما در استان های شیعه نشین جنوبی رضایت از انتخاب الکاظمی 40 درصد و عدم رضایت 60 درصد است.

در پاسخ به این پرسش که «تا چه حد معتقدید که نخست وزیر از زمان تشکیل کابینه اش تا کنون توانسته از عهده مسئولیت هایش برآید؟» 59 درصد او را توانا و 32 درصد ناتوان از عمل به مسئولیت ها دانسته اند و 9 درصد نیز پاسخی نداده اند.

این نظرسنجی نشان می دهد که که تأیید الکاظمی و اعتماد به او در میان اعراب شیعه و سنی 65-67 درصد است و در میان کردها 42 درصد.

«پژوهشگاه مستقل مدیریت و پژوهش جامعه مدنی» که دفتر آن در بغداد است و در سال 2003 تأسیس شده دفتر نمایندگی مؤسسه «گالوپ» در عراق محسوب می شود و ریاست آن را «منقذ داغر»، کارشناس سیاسی برجسته عراقی، بر عهده دارد.

منبع
VOA newsایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا