خبر اولسیاسی

شورای انتقالی جنوب یمن کنترل جزیره «سقطری» را به دست گرفت

شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرد کنترل تاسیسات و پایگاه های نظامی دولت مورد حمایت عربستان در جزیره اصلی در «ارخبیل» سقطری را که دارای جمعیت کم است و در ورودی خلیج عدن قرار دارد، به دست گرفته است.

میدل ایست نیوز: جدایی طلبان جنوب یمن کنترل جزیره سقطری در دریای عرب را به دست گرفته و پس از عزل استاندار آن نیروهای دولت مورد حمایت عربستان را از آنجا بیرون راندند.

دولت مورد حمایت عربستان در یمن این اقدام را محکوم و آن را کودتا عنوان کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن پیشتر در ماه آوریل در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرده بود.

شورای انتقالی جنوب یمن همچنین اعلام کرد کنترل تاسیسات و پایگاه های نظامی دولت مورد حمایت عربستان در جزیره اصلی در «ارخبیل» سقطری را که دارای جمعیت کم است و در ورودی خلیج عدن قرار دارد، به دست گرفته است.

دولت مورد حمایت عربستان در یمن این اقدامات شورای انتقالی جنوب یمن را محکوم کرد و آن را کودتای کامل در جزیره دانست و نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن را به حمله به ساختمان های دولتی متهم کرد.

«رمزی محروس»، استاندار سقطری عربستان و امارات را به چشم پوشی از اقدامات شورای انتقالی جنوب یمن متهم کرد از آنجا که پیش از این نیز امارات نیروهای شورای انتقالی جنوب را با حملاتی هوایی در جنگ با نیروهای دولت یمن در جنوب کمک کرده بود.

تاکنون سخنگوی ائتلاف عربی و وزارت خارجه امارات واکنشی نسبت به اتهام زنی استاندار سقطری نشان نداده اند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که عربستان سعی در وساطت برای توافق میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و دولت مورد حمایت عربستان داشته، از این رو پیشنهادی به نیروهای شورای انتقالی جنوب ارائه کرده اما شورای انتقالی این پیشنهاد را نپذیرفته است.

جزیره سقطری بخاطر داشتن گیاهان نادر یکی از اماکن میراث جهانی ثبت شده در یونسکو است که در گذرگاه آبی که آسیا و اروپا را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به یکدیگر متصل می کند قرار دارد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا