خبر اولسیاسی

به بن بست رسیدن دولت مورد حمایت عربستان در یمن؛ حضرموت هدف بعدی جدایی طلبان

شورای انتقالی جنوب قصد دارد با سناریویی شبیه به سناریوی کودتا در صنعا و سقطری از طریق تجمع مسالمت آمیز و سپس درگیری مسلحانه نیروهای دولت یمن از استان نفتی حضرموت را اخراج و بر ثروت های این استان مسلط شود.

میدل ایست نیوز: کمی پیش از اعلام توافق میان دولت مورد حمایت عربستان در یمن و شورای انتقالی جنوب نشانه هایی از کودتا در استان نفتی حضرموت یمن پدیدار شد از آنجا که شورای انتقالی جنوب طرفداران خود را مقابل مقر استانداری جمع کرد تا سناریویی شبیه به سناریوی کودتا در صنعا و سقطری را دنبال کند که در ابتدا مسالمت آمیز بوده اما در نهایت به درگیری مسحانه انجامید.

پس از 4 روز از کودتا شورای انتقالی جنوب، به نظر می رسد دولت یمن به بن بست رسیده است، عکس العمل ها فراتر از بیانیه های محکومیت نمی رود، این کودتا را در راستای کودتا و تجاوز کامل شورای انتقالی جنوب اعلام کردند و اکنون بجای پس گرفتن سقطری حضرموت و پس از آن المهرة را طبق نقشه پیشروی شورای انتقالی جنوب از دست خواهند داد.

برخلاف مطالبات شورای انتقالی جنوب در سقطری که استاندار آن را اخوانی می خواندند و خواستار رفتن آن شدند اما این بار در حضرموت مستقیما به سراغ خروج نیروهای دولت یمن رفتند از آنجا که دیدند نمی تواند استاندار آن را متهم به اخوانی بودن کنند.

در ابتدا هدف شورای انتقالی جنوب از به دست گرفتن کنترل در حضرموت اخراج نیروهای دولت یمن از منطقه نظامی «سیئون» بود اما خودمختاری اشتهای جدایی طلبان برای بلعیدن ثروت های این استان را باز کرد.

دولت یمن حضرموت را از طریق «فرج البحسنی»، استاندار آن تحت کنترل خود داشت اما وی پس از سفر خود به ابوظبی ممکن است تحت فشار امارات و عربستان قرار بگیرد و اصولی که سابقا اعلام کرده بود مبنی بر لزوم دور ماندن حضرموت از درگیری ها را زیر پا بگذارد که در این صورت احتمالا شورای انتقالی جنوب طی روزهای آتی فرماندهان نظامی و حتی مقامات سیاسی حضرموت را تحت کنترل خود در می آورد.

در صورت تنش نظامی در حضرموت، دولت یمن گزینه نظامی قوی در اختیار دارد همانطوری که نیروهای امدادی نیز آماده هستند اما خط دفاعی اول حضرموت فقط با بازگشت دولت برای انجام مسئولیت هایش در سیئون آماده خواهد بود این در حالی است که کودتاها با چراغ سبز عربستان انجام می شود و عربستان اجازه این امر را نخواهد داد تا دولت را تحت فشار شرط های مستبدانه خود برای قبول توافقی بهتر و تشکیل دولتی همراه با شورای انتقالی جنوب نگه دارد.

با وجود اشاره وزیر خارجه یمن به خروج از توافق ریاض در دو روز گذشته اما برخی کارشناسان معتقدند وی نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا دولت عبدربه منصور هادی نمی تواند تصمیمی خلاف موازین و قواعد معمول اتخاذ کند.

در همین راستا «عبدالناصر المودع» معتقد است هادی نمی تواند تصمیماتی قوی در مقابله با عربستان اتخاذ کند و تنها کاری که می تواند بکند برهم زدن توافق ریاض است زیرا هادی و افرادش از ابتدا از توافق ریاض راضی نبودند زیرا این توافق عملا اختیارات هادی، معاونان و وزرا را کاهش می دهد از این رو همه این ها تلاشی نکردند توافق ریاض اجرا شود و امیدوارند اجرا نشود، به تاخیر بیافتد یا برخی از بندهای آن تغییر کند.

به نظر المودع عربستان در پشت قضیه کودتاهای جدید قرار دارد و شورای انتقالی را وادار کرد اموال بانک مرکزی یمن در عدن را غارت کند و کنترل سقطری را به دست بگیرد تا خود به هادی برای قبول تشکیل یک دولت جدید فشار بیاورد اما عربستان با این اقدامات اوضاع را پیچیده تر کرد.

وی اشاره کرد که امارات با هماهنگی عربستان در این اقدامات شریک بوده و هر آنچه رخ دهد به نفع آن است.

هماهنگی مشترک میان ریاض و ابوظبی در توجیه ضمنی کودتای سقطری آشکار است از آنجا که رسانه های عربستانی این کودتا را درگیری برای کسب غنائم و اسلحه عنوان کردند.

دولت یمن با شجاعتی نسبی تصریحات رسانه های عربستان را تکذیب و اعلام کرد خبر رسانه های عربستانی برای پوشاندن حقائق از افکار عمومی نسبت به اعمال خرابکارانه شورای انتقالی جنوب در سقطری است.

به نظر کارشناسان هادی باید اقدامات تازه ای برای برهم زدن توافق عربستان و شورای انتقالی جنوب اتخاذ کنند همانطوری که در اواخر ژانویه 2015 درخواست حوثی ها برای تعیین صالح الصماد به عنوان معاون خود را نپذیرفت.

کارشناسان معتقدند عکس العملی که با همه طرح های کودتا در یمن مقابله کند پناه بردن به سازمان ملل متحد و درخواست از آن برای صلح دائم در یمن و به دور از ائتلاف عربی است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا