سرخط خبرها

قدرت گرفتن گروه های شبه نظامی در نوار مرزی سوریه و عراق با کاهش نفوذ امریکا در منطقه مرزی

گروه های شبه نظامی عراق پس از خروج نیروهای امریکایی از پایگاه القائم در نزدیکی نوار مرزی عراق و سوریه با ایجاد 20 اردوگاه جدید قدرت بیشتری گرفتند.

میدل ایست نیوز:اردوگاه های جدید گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق طی دو ماه گذشته در نوار مرزی عراق و سوریه یکی از بارزترین نشانه های کاهش نفوذ امریکا در این منطقه مرزی است، منطقه ای که از التنف-البوکمال-القائم شروع می شود تا روستای حصیبه غربی به طول بیش از 200 کیلومتر می رسد.

برخی مسئولان در لشکر 8 ارتش عراق در ستاد عملیات جزیره و صحرا تاکید کردند نیروهای شبه نظامی عراق از خروج نیروهای امریکایی از پایگاه القائم در 19 مارس سوء استفاده کرده و حضور خود را با گسترش بیش از 20 اردوگاه خود و ایجاد یک ایستگاه دیدبانی تقویت کردند علاوه بر اینکه رفت و آمد میان دو کشور خارج از چارچوب رسمی که به «الکسرات» (شکاف های امنیتی که از طریق آن خودرو و افراد عبور و مرور می کنند) معروف است، انجام می شود.

در همین راستا سه مسئول در روستای القائم فاش کردند که کتاب حزب الله در 14 ژوئن مقر جدیدی چند کیلومتر دورتر از پایگاه القائم ایجاد کرده است.

یک مسئول محلی در گفت وگویی با «العربی الجدید» اشاره کرد که کتائب حزب الله یک مقر جدید تاسیس کرده است و افزود که این مقر از طریق اتصال منازل به یکدیگر و دیوار کشی دور آن ها ایجاد شد تا تبدیل به مقر جدیدی برای آن ها شود.

وی اشاره کرد که این مقر به پایگاه القائم که سابقا نیروهای امریکایی در آن حضور داشتند نزدیک است که این امر احتمالا عمدی و دارای هدفی است زیرا در گذشته نمی توانستند حتی تا مسافت های دوری از آن حضور داشته باشند.

از طرفی دیگر یکی از اعضای سابق شورای محلی القائم گفت دو مقر دیگر در روستای حصیبه ایجاد و کامیون هایی به آن وارد شدند که این امر نگرانی اهالی این منطقه برانگیخت و موجب شد از ترس اینکه این مقرها انبار سلاح باشند و هر لحظه هدف حملات موشکی قرار بگیرند منازل خود را ترک کردند.

حضور گروه های شبه نظامی فقط در مرز عراق نیست بلکه شبه نظامیان در سمت دیگر مرز در سوریه نیز حضور دارند و شاید حضور آن ها بیشتر از سمت عراقی این نوار مرزی باشد.

یک مسئول نظامی در ستاد فرماندهی عملیات جزیره و صحرا در لشکر 8 به العربی الجدید گفت که از زمان خروج نیروهای امریکایی از پایگاه القائم فعالیت های این گروه های شبه نظامی متوقف نشده و به صورت راحت از مرز عبور کرده و باز می گردند بدون اینکه توسط نیروهای مرزبانی کنترل شوند اما این امر زمانی اتفاق می افتاد که دولت عادل عبدالمهدی با این موضوع موافقت کرده بود اما همچنان نیروهای مرزبانی بر اساس همان موافقت اجازه رفت و آمد به این گروه ها می دهند.

وی گفت: «کتائب حزب الله، النجباء، البدلاء، عصائب اهل حق، الطفوف، سیدالشهداء، سرایا الجهاد، الامام علی (ع)، الخراسانی و دیگر گروه های شبه نظامی بیش از 20 مقر و اردوگاه جدید در نوار مرزی از مثلث التنف و روستای زهیه و زخه و عبور از روستاهای القائم، حصیبه تا دو منطقه مکر الذیب و المشرف ایجاد کردند، علاوه بر اینکه در وادی الابیض و وادی القذف و المصب و نقطه صفر مرزی نیز حضور دارند که توسط آن ها کامیون هایی از مرز عبور و مرور می کنند.»

این مسئول تاکید کرد این گسترش نفوذ سیاسیون عراقی و حتی مردم عراق را نگران می کند که خروج نیروهای امریکایی از عراق به نفع نفوذ بیشتر ایران در عراق از طریق گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران تمام شود.

«محمد العیساوی»، یکی از سرشناسان روستای القائم که ساکن اقلیم کردستان است وضعیت در القائم را بی ثبات و بی قانون وصف و بیان می کند اکثر نیروهای حاضر در روستای القائم از شبه نظامیان مورد حمایت ایران هستند.

وی معتقد است از زمان خروج نیروهای امریکایی از القائم قدرت گروه های شبه نظامی به اندازه دو تیپ نظامی افزایش یافته است و اشاره می کند که فعالیت این گروه ها هیچ ربطی به داعش در منطقه ندارد بلکه دارای فعالیت اطلاعاتی سیاسی و قاچاق کالا هستند.

وی بیان کرد از آنجا که تعرفه های گمرکی در القائم گران است این نیروها با تاجرانی تعامل دارند که به مبلغ نصف قیمت تعرفه گمرکی کالاها را که مشخصا خودروهای حامل سنگ مرمر و سنگ سوری به عراق است تحویل می دهند و در مقابل قطعات خودرو، دارو و تجهیزات برقی و بنزین از عراق خارج می کنند.

«محمد الحدیثی»، کارشناس مسائل امنیتی تاکید کرد نیروهای شبه نظامی عراق پس از خروج امریکا از القائم عملیات تفتیش و شناسایی وسیعی در مناطقی که سابقا نمی توانستند حضور داشته باشند انجام دادند که این موضوع زنگ خطری برای عراق است که در صورت خروج نهایی نیروهای امریکایی از عراق بدون تصمیم ایران برای احترام به حاکمیت عراق و عدم مداخله در امور داخلی آن، برای عراق مشکل ساز خواهد شد.

نیروهای امریکایی در ماه مارس از 6 پایگاه نظامی کیوان در کرکوک، التقدم و القائم در الانبار، القیاره و کاخ ریاست جمهوری در نینوا و یک اردوگاه کوچک در ابو غریب در شمال، مرکز و غرب عراق خارج شدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا